Annons:
Etikettövrigt
Läst 3224 ggr
Isvind
7/20/17, 4:15 PM

Greyhounds uppdelning

Jag har försökt söka, söka och åter söka här på iFokus men nä, nu tar jag mig i kragen och frågar. Jag som alltid har varit bruksmänniska har fallit pladask för vinthundar och försöker lära mig allt och lite mer än så om de olika raserna medan jag träffar dem för att se vilken som verkligen passar mig… (andningspaus ;)) Jag läser mycket om utställningslinjer kontra "kapp"linjer - vad ÄR egentligen de stora skillnaderna förutom de rent uppenbara show/arbete? Hur skiljer sig exteriören, hälsan, mentaliteten, jag vill veta allt! Jag har kollat klubbar och övriga hemsidor men jag känner inte att jag får riktigt grepp om det ändå… hjälp en vinthundsnoob! :-)

Annons:
Changrila
7/21/17, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Utställningsgreyhound: (bild från SKKs köpa hund-sajt)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
7/21/17, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kapplöpningsgreyhound:

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
7/21/17, 7:05 PM
#3

För egen del tänker jag så att om en jakthundsras avlas för att inte vara jakthund, då avlas den inte seriöst. Passar inte jaktvarianten mig, då passar inte rasen mig. Så vitt jag vet så har båda varianterna av greyhound jaktlust och båda varianterna förekommer på tex lure coursing. På kappbanan är dock en utställningsgreyhound chanslös, de är på tok för långsamma. Jag har nästan bara träffat kappgreyhounds. Samtliga(!) har varit positiva till människor, mjuka till sättet, jaktidioter såklart, otroligt glada och lättsamma hundar… Jag har tyckt mycket om varje som jag träffat, det tråkiga i mina ögon är att de inte har någon uthållighet alls. När en kappgrey sprungit lös något varv, då är den glad och nöjd för den dagen. När mina salukis sprungit lika mycket, då har de värmt upp ordentligt :p De utställingsgreyhounds jag träffat har haft en skarpare blick och har inte känts lika glada. Jag har också hört från greyhoundfolk att de inte är lika enkla och trevliga mentalt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lia Dalefur
8/4/17, 2:54 PM
#4

Kan man ställa ut sin kappgreyhound ? Förekommer det att folk gör det?

Changrila
8/4/17, 5:15 PM
#5

#4 Det händer att folk gör det, framförallt på "Stora Stockholm" har det ställts lite kapphundar eftersom ägarna vill visa ibland att även den sorten finns. För det mesta åker de ut direkt och ses som orastypiska, men det har hänt någon enstaka gång att någon fått ett fint omdöme. Att däremot köpa en kappgreyhound och hoppas på något som liknar utställningskarriär, det är nog en ytterst dålig idé.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Naiz
5/8/18, 4:15 PM
#6

Då kan jag skriva om erfarenhet åt andra hållet, jag har haft utställningsvarianten och är inte lika insatt i kapplöpningstypen.

Jag tycker först och främst att greyhound är helt underbara hundar! :) Jag tycker det är himla tråkigt att dessa två typer är så fruktansvärt olika! Precis som Changrila skriver så har utställningstypen inte en chans på en rundbana, dom är för stora och går sönder om dom skulle ställa upp i ett lopp (skulle nästan vilja säga att dom är dubbelt så stora som en kapplöpare, kanske inte riktigt men nästan). Rakbana/lure coursing funkar och dom flesta älskar att jaga/springa :)
Vissa har inte ens någon jaktinstinkt kvar, den är tyvärr inte i fokus på dom som avlar till utställning.

"utställningsfolket" och "kapplöpningsfolket" är inte riktigt överens. Samma ras men helt olika och en kapplöpare har tyvärr ingen chans i utställningsringen då domarna oftast föredrar "utställningstypen". Konstigt tycker jag eftersom dom inte är skapta för att göra det dom är tänkta till från början (men finns ju många sådana exempel, labrador bland annat)

Man brukar säga att greyhound är världens snabbaste soffpotatis 😃 Dom är lugna och sover mestadels inne, men ute vill dom gärna springa fritt och ha kul :) Greyhound jagar med ögonen och inte nosen, så fort bytet är ur sikte så slutar dom. Jag kunde ha min hund lös för han va inte ett dugg intresserad av att jaga. 
Personligen anser jag att utställningsvarianten har lite svagare psyke, finns en del individer jag träffat som är allt annat än stabila och jag tror det är för man avlar på exteriör och inget annat. Tror alla uppfödare vill ha trevliga individer, men dom har nog tyvärr för stor acceptans på att psyket kan variera.

Detta är då min uppfattning om greyhounden. För min del blir nästa hundköp en greyhound 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: