Annons:
Etikettraser
Läst 3775 ggr
Lia Dalefur
7/2/17, 6:27 PM

Korthårig saluki?

Hej! 

Har kärat ner mig vinthundar (har tidigare haft italiensk vinthund) och har haft ögonen på saluki en tid. Har sett att vissa är korthåriga. Hur vanlig är det och är det dominant eller recessivt? Är det önskvärt enligt "rasstandard" eller inte? :)

Annons:
Changrila
7/8/17, 3:39 PM
#1

Det föds åtminstone några varje år, tippar på att det är recessivt då det kan födas släthår i alla möjliga kullar. Det finns också saluki som är genetiskt långhår men har så kort päls att de felaktigt reggas som släthår (vet dock inte hur vanligt det är). Enligt rasstandard spelar det ingen roll hur pälsen är. De långhåriga ska ha längre päls på öron, svans, baksidan av benen och ofta tassarna, men inget säger något om hur lång pälsen ska vara då. Släthåriga är korthåriga överallt. Saluki får också ha vilka färger som helst, men jag tror inte att saluki finns öht i merle eller Harlekin. Brindle är inte önskvärt, men förekommer och är inte något diskvalificerande fel på utställning heller.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ajanki
5/10/18, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Att få tag i en släthårig saluki är inte så svårt nu. Det föds några varje år. När jag ville köpa mitt första släthår (1990) så var det nästan omöjligt att få tag i en! Men i maj 1991 så föddes det tre tikar hos kennel Shafaq och där köpte jag en cremetik. I dagsläget har jag en släthårshane. Jag har ägt både långhår och släthår under mina 30 år med saluki. Min erfarenhet är att vissa domare inte alls tycker om släthår och vissa älskar dom. Jag väljer domare när jag ställer ut släthår. Ja släthåren nedärvs recessivt.

Upp till toppen
Annons: