Annons:
Etikettraser
Läst 2236 ggr
mallimalli
2017-03-27 19:32

Whippet som sjuk?

Hallå! Jag har gått i hund-tankar nu i nåra månader, forskat i många hundraser, och kommit fram till två: Whippet eller mops. Jag hade själv en tollare innan jag flyttade hemifrån (gamlingen fick stanna hos föräldrarna), och jag säger: aldrig mer! 😜 Jättemysig supersmart hundras men alldeles för mkt energi. Och nu när jag är sjukskriven och kämpar med trötthet varje dag så funderar jag på hur en whippet skulle tåla det livet? Vissa dagar är migränen ett faktum och då är det svårt att ta sig ut överhuvudtaget, men då är min fråga: skulle en whippet klara av om jag bara gick ut en kvart? Men bor vi ute på landet så den kvarten hade den fått springa lös 👍 Mycket soff- och sängmys under täcken och filtar och hemmatid med både husse och matte erbjuds, det är just promenaderna… Och jag vill inte lämpa över det ansvaret på husse då det mest är jag som vill ha hund. Tips på andra raser mottages gärna ändå :) Fyrbenta kramar från Maylie

Annons:
Herveaux
2017-03-27 19:42
#1

Jag har inte träffat så många Whippar, men jag skulle kunna tänka mig att en Italiensk Vinthund skulle trivas med den vardagen, även när matte är lite risig.

Min moster är sjuk i MS och har två Italienare. Dom stortrivs och även dagar då mosters energi ligger på minus så är dom nöjda med att få komma ut och bus-rusa och sen kan dom ligga och tryna hela dagen i soffan eller ännu hellre sängen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mallimalli
2017-03-28 00:12
#2

#1 Tack för svar! Jag har aldrig riktigt gillat just italienare, men det är jue egentligen inte stor skillnad på dom och whippet… Eller är jag helt fel ute nu? 😜

TealSeal
2017-03-28 11:16
#3

Jag som mopsägare skulle aldrig rekommendera min ras. Du blir extremt låst med en hund som inte klarar av att röra sig ute ordentligt under sommaren och det är inget värdigt liv för en hund.

Whippet skulle absolut kunna passa dig! Det är oerhört roliga hundar! Italienare är lite mer tillbakadragna, och tyvärr skörare också pga sin storlek och benstomme , men även de jättehärliga!

Herveaux
2017-03-28 11:33
#4

#2 Whippet har ju drag av terrier i sig, så kan tänka mig att det är lite mer krut i dom hundarna medans Italienarna är ganska så milda små själar.
(Förutom min mosters tik då, hon har tagit som sin uppgift här i livet att jaga iväg brevbäraren likt en Rottweiler med rabies. 😈)

#3 Dom Italienare jag har träffat har varit sociala och framåt, kanske inte som en Labrador, men jag skulle inte beskriva rasen som tillbakadragen eller reserverad.
Dom är mycket tåligare än dom ser ut, mosters hundar älskar att rusa off-road genom skogen. Under stock och över sten med plattan i mattan. 🤪
Otroligt smidiga och akrobatiska jyckar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

TealSeal
2017-03-28 11:37
#5

#4 Fast rasen SKA vara reserverad. Och sen det med tålighet, jag ser bara på de vanligaste skadorna hos rasen och det är tyvärr brutna ben som de råkar med om. Känns dumt att inte informera om sånt?

Herveaux
2017-03-28 12:01
#6

#5 Jaså? Det har jag inte kunnat läsa mig till att rasen ska vara reserverad?
Har väl helt missat det i rasstandarden eller så är jag så pass "vinthunds-skadad" att jag inte tänker på dom som reserverade jämfört med andra vinthundar som verkligen är reserverade. 😃

Klart man ska informera om rasers olika problem eller brister, dock finns det redan en missuppfattning hos många att rasen nästintill är gjord av porslin och inte kan springa lös utan skyddande vaddering.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
mallimalli
2017-03-28 19:39
#7

Återigen, tack för svar! Jag är som sagt inte särskilt förtjust i just it. vinthund, men jag tackar för era råd :) Den enda frågan som jag inte riktigt vet om den fick svar är om en whippet skulle nöja sig med att få komma ut och springa av sig 2x15 min en dålig dag? :/ Bra dagar får den givetvis komma ut mer, men har jag en riktigt dålig dag så kan det vara allt den får :(

Niseeu
2017-03-29 23:15
#8

Min Morfar har haft whippet under många år så jag känner till rasen väl och det är långt ifrån tillräckligt med 2×15 min en dålig dag tyvärr. En Whippet behöver mycket motion och även fast min morfars fru varit ute på lång promenader på kanske 1,5 till två timmar per dag lös i skogen plus kanske två rundor på minst en halvtimme och kvälls promenad som minst så var det minimum för vad deras whippet behövde. Deras whippet var alltid lös på deras väldigt stora inhägnad tomt där deras whippet sprang av sig en hel del också. Många missuppfattar ofta hur mycket energi och spring i benen en whippets faktiskt har tyvärr. Det finns också en hel del jakt i whippet vilket är viktigt att veta om du bor på landet det gäller att träna ordentligt på inkallning osv annars är det en stor risk att hunden springer iväg om den för syn på ett rådjur osv. Då en whippet har mycket energi så funkar den ofta väldigt bra till agility mm. Mitt råd till dig är att leta efter en annan ras då en whippet behöver mer motion en vad du kan ge.

smurfan-13
2017-03-31 11:16
#9

Det är ju oxå intressant att veta hur många dåliga dagar det rör sig om i förhållande till bra dagar! Jag har cirneco dell´etna och skulle säga att de är grymt mkt mer att ha o göra med än en whippet. De klarar dock av några dagar m typ noll aktivitet om det är det som krävs. Unghunden blir ganska så pestig, men det är ju inte så att hon på något sätt tar skada. Vuxna hunden klarar det bra idag, men hade inte klarat det som unghund.

Lär du dessutom hunden att springa bredvid cykeln så kan 15-20 min ute ge några km springning vilket deffinitivt kan räcka om en har någon sämre dag då o då. (Herregud det finns dagar då mina hundar bara kommer ut kissar & bajsar o sen in igen). Sen finns det ju andra saker en kan göra för att hålla hunden nöjd. Aktiveringsleksaker, låta hunden leta efter sin mat i gräset etc.

Du ska inte utgå från att kunna ha en whippet lös dock! Framförallt inte i natur m vilt och då det ju faktiskt är koppeltvång en stor del av året.

Changrila
2017-04-02 08:14
#10

Förutom det som andra sagt: om du låter en så explosiv hund som en vinthund gå från soffläge till springa lös utan någon uppvärmning innan, då är det som att be om att få en hel hög med skador, framförallt muskulära. Av den anledningen tycker jag inte att "15 min ute, men då lös hela tiden" låter bra. Bättre hade varit om det var först 10-15 min promenad, därefter rusa av sig och sedan gå hem igen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

mallimalli
2017-04-02 13:18
#11

#9 Det där med att cykla är jue jättesmart! Och jag tänkte oxå på det som du sa med aktivering - om jag har en dålig dag så är det kanske att jag inte orkar GÅ så långt, men då kan vi jue spendera mer tid tsms inomhus och träna tricks, leta efter godis och annan aktivering :) #10 Nej det är klart! Jag brukar alltid gå en sväng först innan jag släpper min hund. Men hursomhelst så ska vi flytta inom tre månader, och sen är det sommar, så att skaffa en hund, om det nu blir en whippet elr inte, är först aktuellt till hösten. Och under den tiden kanske man kan hitta nån att "låna" en vecka elr två för att känna på hur det känns, eller vara fodervärd. Jag tackar för alla svar och ska fundera på era argument ^^ Skriv gärna fler tips och råd!

Niseeu
2017-04-02 13:31
#12

jag råder dig att skaffa en hund som kräver mindre motion än en whippet..

Upp till toppen
Annons: