Annons:
Etikettraser
Läst 2945 ggr
Elsiebell
2017-01-12 10:14

Problem -- Whippet eller Italiensk Vinthund?

Hej allihopa! Detta är mitt första inlägg här, så ursäkta ifall jag råkade lägga det i fel kategori :)

Det är så att jag alltid velat ha en hund, men pga livet och diverse hinder har det aldrig blivit av. Nu har det dock blivit så att jag äntligen äntligen kan tänka på att köpa hund seriöst, och efter mycket detektivarbete bland rasbeskrivningar/rasklubbar och bloggar så har jag kommit fram till att det är en vinthund jag vill ha.

Problemet är att jag är sliten mellan att köpa en Whippet eller en Italiensk Vinthund och vet inte hur jag ska göra "valet".

Därför vänder jag mig till er här i förhoppningen om att ni kanske kan hjälpa mig komma på rätt spår.

Båda hundraserna verkar enligt ägare och uppfödare vara riktigt mysiga, vilket är något jag verkligen uppskattar (vem vill inte ha ett litet gosmonster att mysa med?!), men ifall ni var tvungna att välja, vilken skulle ni säga är den "gosigare" rasen? Och på vilket sätt?

Och sedan, husträningen. Den har jag hört en hel del om -- vissa säger att det är omöjligt, andra att deras hundar lärde sig det på några veckor/månader. Whippets har jag hört ska vara enklare att få hustränade än IG's (vilken är rasen där jag läst mest svar om att det är omöjligt), vad är era erfarenheter vad gäller detta?

Och till sist, har ni några egna tankar om vilken av raserna som är den "bästa"? 

Tack på förhand!

Annons:
[Lukasgraham]
2017-01-12 10:36
#1

Båda raserna är ju mycket trevliga & mysiga. 

Whippeten är ju lite större i mankhöjd & vikt, medans den italienska vinthunden är mindre. Vet inte om det spelar någon roll för er ;-)

 En whippet är "skarpare", har större motionsbehov och även större behov av mental stimulans. De har även Väldigt mycket mer jakt i sig och blir därmed Mycket svårare att ha lösa.

Husträning är ju i princip samma som för alla hundraser, det är bara en lärogrej som oftast inte tar allt för länge. 

Förstår att det kan vara svårt att välja, speciellt när de är så lika i utseende.

Men jag skulle nog följa magkänslan & hjärtat. Så dras det mer mot whippet, då skulle jag välja whippet. Men dras det mer mot Vinthunden, ja då skulle jag välja Vinthunden.

Förlåt om det inte var till så mycket hjälp, men mitt råd är att följa magkänslan.

🌺

[babels]
2017-01-12 10:45
#2

Jag vet inte om detta är sant, men jag har hört att whippet har mer jakt i sig eftersom de har lite terrier i sig?

[Lukasgraham]
2017-01-12 10:47
#3

Hittade denna infon som en Whippet ägare skrivit.

Bifogar länken här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=106983.0

[Lukasgraham]
2017-01-12 10:52
#4

Hittade denna infon om Italiensk Vinthund.

Bifogar länken här:

https://vovve.net/Hundraser/Italiensk-Vinthund/Omdomen

Elsiebell
2017-01-12 11:48
#5

#1 Åh, jag hade inte hört att Whippeten har högre jaktinstinkt än IG's förut, tack för att du berättade det! 

Jo det har du ju självklart rätt i, så svårt bara när båda verkar vara så underbara haha! Men tänkte väl försöka mejla några uppfödare och se ifall jag i framtiden kan komma och hälsa på deras hundar/prata med uppfödarna för att verkligen se vilken av raserna jag skulle fungera bäst med. Så kanske magkänslan äntligen börjar prata klarspråk till 100%! 😃

Tack så jättemycket för dina svar och den bifogade länken! Väldigt bra inlägg! 

#2 Att den har det hade jag missat, tack för svar! Skrattar

Johansson99
2017-02-07 06:20
#6

Jag skulle säga att båda raserna är trevliga och gosiga!

Men sen så som #2 skriver så har whippeten mer jakt i sig, iaf så har jag upplevt att min har det. Sen skulle jag säga när det kommer till husträning att whippeten är som du skriver mer medgörlig och lättare att träna. Men sen beror det ju också från individ till individ. Min whippethane är underbar att träna, vi gör allt ifrån lydnad, agility, freestyle, LC och rundbana, min kompis har också kört lite drag med han. Medans hans mamma inte alls gick att göra något med, dom försökte lära henne sitt i 3år men det gick inte alls :D Jag har ingen riktig erfarenhet av träning när det kommer till Italiensk vinthund, men har träffat på många och mentalt tycker jag dom är ganska lika whippeten, lite mer "fega" kanske, men i princip samma gosighetsnivå ;)

Hoppas du hittar rätt, om du vill ha tips på bra whippetuppfödare så har jag en del koll där då jag vart på mycket utställningar samt LC-tävlingar, så då är det bara höra av dig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: