Annons:
Etiketthälsa-utfodring
Läst 1408 ggr
Smultrollet
2016-11-07 12:46

Blåsljud på 10-månaders

Hej! Vi var just hon veterinären i ett helt annat ärende, och då upptäcktes ett blåsljud på hjärtat på min 10-månaders whippet. Han sa att det låt i "allvarlighetsskala" 3 av 6, och vi har bokat in en ultraljudsundersökning nu i veckan. Så jag kommer ju få svar på vad det är snart. Men blir ju jätteorolig nu! Vad kan detta innebära? Vet att det finns många olika orsaker, men har nån här inne erfarenhet? Han sa också att det är rätt ovanligt att rasen har detta problem, så det hjälpe ju inte min oro direkt…:/ Vi har ju varit hos vet flera gånger och de har alltid kollat hjärtat. Så detta måste ju ha uppståt nyligen? Som sagt, undra lite vad jag kan förvänta mig nu, om nån vet lite om hur det är att leva med detta. Kram

Annons:
smurfan-13
2016-11-11 10:49
#1

Googla lite på hjärta, blåsljud och vinthund/vältränad hund. Har för mig att jag hört/läst nånstans att ett riktigt vältränat hjärta kan ge "sken av" blåsljud vid vila. Men det är mkt vagt, så jag kan minnas fel/ha missuppfattat. Men googla runt och se om du hittar något.
Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt iaf och att hunden kan leva ett fullgott liv!

Maria29
2016-11-14 23:40
#2

Jag har kappgreys och som smurfar skriver så är det vanligt med ett svagt blåsljud och det betyder ingenting. Förra året lärde jag mig även att grey (och säkert andra vinthundar) har väldigt bra blod och används som blodgivare utomlands vad jag vill komma till är att en vinthund är helt annorlunda än "vanliga" hundar och att alla veterinärer inte kan tillräckligt om dem.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Upp till toppen
Annons: