Annons:
Etikettövrigt
Läst 2434 ggr
Klickertok
2016-03-26 21:24

Stor vinthund ihop med liten

Tänkte bara höra om det finns någon vinthundras som generellt sätt är bättre än andra ihop med mindre hundar? Har en liten hund på ca 30 cm, dock ganska bred men fortfarande liten.

Annons:
starcastle
2016-03-27 08:55
#1

Whippet,  Silken Windhounds och italienare borde inte vara några problem.

Med de större vinthundarna finns alltid risken att de med sin storlek kan skada en mindre hund i vild lek när dom far fram.

Kan ju säga att i USA, där Silken Windhounds kommer ifrån, där har inte folk i allmänhet Borzoi och Silken Windhounds ihop. Ja, i hushåll med bara en Silken och en Borzoi, dom lever ihop.

Men uppfödare som då alltså har fler av varje, dom har raserna separat, lever inte ihop.  Det händer inte så ofta, men visst har det hänt att Borzoier har dödat Silken Windhounds. Och det har inte varit i lek, det har varit jaktbeteende som tar över.

I några fall har det varit i aggression, i samband med löptik.

I Sverige finns ägare till Silkens som även har par Borzoier som lever ihop.
Men vi är 2 uppfödare av Silkens. Jag har bara Silkens.

Den andra har även Borzoi och hon har inte raserna tillsammans alls hemma.

Det finns massor av folk som har stora vinthundar med småhundar, själv skulle jag aldrig ens fundera över att riskera detta. Men jag har också levt med Borzoier varav en av dem såg småhundar som en variant på harar…

Maria29
2016-03-27 14:42
#2

Jag har greyhounds och en jrt och jag har aldrig släppt ut mina 3 greyhounds samtidigt som Lisa eftersom jag har i bakhuvudet att det lätt kan bli när man har så pass många. Jag har ingen erfarenhet av att bara ha en vinthund tillsammans med en liten hund eftersom jrtn kom när jag redan hade de andra (har samtidigt blivit mer övertygad om att jag i förstahand är vinthundsmänniska även om jag tycker om min jrt).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Ninji]
2016-04-06 11:16
#3

Vår irländska varghund (89 cm) leker väldigt snällt och försiktigt med våra andra hundar (minsta är 30 cm).

Achatina
2016-04-14 21:51
#4

Min kompis har sina två vinthundar lösa inne med sina katter. Hon har en Borzoi tik och en Whippet hane (som köptes vuxen).

sighni
2016-04-16 17:42
#5

Jag har eller har haft afghan, saluki och whippet tillsammans med katter utan problem. Jag tror att det mer handlar om individer än raser.  Jag uppfattar vinthundar överlag som "snälla" så jag tror inte det är några problem att skaffa vinthund när man har en liten hund. Många gånger har andra raser mer "ork" än en vinthund t.ex. när de springer och "leker". Vinthundar springer snabbt på en kortare sträcka medan den andra hunden kanske är mer uthållig. Då gäller det ju att ta hänsyn till vinthunden.

[Ninji]5
2016-12-23 23:29
#6

Min bror har tränat sin vinthund på 86 cm att vara lugn med små hundar så när hon träffar våra föräldrars hundar som är 30, 34 resp. 37 cm så ligger hon ner & leker :) 
Med mina stora hundar är hon mer burdus :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: