Annons:
Etikettövrigt
Läst 3111 ggr
Pasta
2016-03-20 02:08

Vart sover era hundar?

Hej!

Går i tankarna att skaffa mig en Italienare, men har inte riktigt förstått allt kring hundens sovplats.

Det verkar (på forum) som att många hundar sover i människans säng om nätterna, speciellt italienare. Stämmer den bilden verkligen? 

Hur gör man med en valp eller omplacering den första tiden, om man vill att den ska sova i en egen säng utanför sovrummet när den är "invand" ?
Börjar man med det direkt eller är det samsovning och sedan avvänjning?

Annons:
CayKantos
2016-03-20 08:19
#1

Alla hundar oavsett ras kan sove i eller utanför säng. Vinthundar gillar bara ofta att vara nära. Men varför ska du ha hund korgen/sängen utanför ert sovrum? Varför inte bara ha en korg i hörnet inne i sovrummet eller likn?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Changrila
2016-03-20 10:13
#2

Min vuxna tik sover i sängen med mig, under täcket, nära, nära. Hur mysigt som helst! Min unghund sover i en bädd på golvet, hon är väldigt varm av sig och föredrar tyvärr bädden före min säng många gånger. Att inte ha hund i sängen är otänkbart för mig. Dels är det mysigt, dels gillar jag när hela vår lilla flock är samlad.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

isabella93
2016-03-20 10:21
#3

Italienare är generellt väldigt närgångna och kontaktsökande, så det kan nog bli svårt att förbjuda den att sova i sängen, men det är inte omöjligt om man är konsekvent redan från början. Men om man absolut inte vill ha hunden i sängen eller ens i samma rum är kanske inte en italienare det optimala valet ;) Har en italienare och hon kan ligga i sin egen säng dagtid, men på nätterna sover hon alltid under täcket.

Pasta
2016-03-20 19:39
#4

Ok, tack för era svar!

För min del hade jag gärna haft sängen öppen för hunden men han jag delar sängen med är inte lika pigg på det, iallafall inte att ha det som standard.
(Det är alltså jag som vill skaffa hund, inte vi på det sättet..)

Rummet är väldigt litet (inget riktigt rum utan en tillbyggd vägg) men det skulle antagligen gå att klämma in en hundsäng, de borde ju vara under metern i bredd!

Så en Italienare kommer antagligen känna sig utstött och ensam av att sova själv? Eller är det mer en vanesak?

Pasta
2016-03-21 15:26
#5

Kom dock på - hur går det för säng-hundarna ifall den bor hos någon annan några dagar?  :S
Förstår dom att "här gäller andra bullar" eller är det bättre att vänja vid egen korg eller också annat rum från början?

Cixx
2016-03-21 21:18
#6

Min italienare sover alltid under täcket med mig :)  Italienare kräver närhet och värme, så att inte sova i sängen är otänkbart för både mig och min hund!

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Annons:
Maria29
2016-03-27 14:48
#7

Det är trångt men mina 4 hundar och 5katter sover med mig eller i vissa fall på en fåtölj nära

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Ninji]
2016-04-06 11:07
#8

Våra hundar + katt sover i sängen.

sighni
2016-04-16 17:48
#9

Mina vinthundar har sovit i min säng så gör även katterna. Möjligen var afghanerna något mindre intresserade  av ha min säng som sovplats. Ska du skaffa whippet och inte vill ha den i sängen får du nog fundera på någon annan ras.  Jag känner inte till någon whippet som nöjt sig med att sova någon annanstans än i sängen hos husse och matte.

[Ninji]5
2016-12-23 23:14
#10

Min brors vinthund sover i sängen & helst under täcket ;)

(Ser en f.d medlem med mitt användarnamn nu igen)

Johansson99
2017-02-07 07:14
#11

Min whippet älskar att sova i sängen, helt i knävecken eller nere vid fötterna. Men han har också en egen bädd nedanför min säng, så att han kan välja om han vill vara nära eller inte :)

Magrat
2017-02-07 21:31
#12

Borzoien vägrar vår säng, hon har en egen säng där hon sover. Dels får hon lite mer space och dels så slipper hon värmeslag. Italienaren sover nära, nära under täcket något annat är för henne otänkbart. De enda som vi brukar resa bort för att träffa är min mamma och min mormor. Båda är djurälskare och har inga problem med hundarna i sängen, eller i möbler överhuvudtaget.

När italienaren var valp så lät vi henne sova i en korg på golvet då vi har en väldigt hög säng. När hon lärde sig att hoppa upp själv så ställde vi dit ett trappsteg och fäste lite kompostgaller runt sängen. Inte så snyggt, men jag rör mig en hel del i sömnen och jag vill inte riskera att knuffa hunden ur sängen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: