Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 1809 ggr
Simpson
9/30/15, 12:06 PM

Whippet spekulant med frågor om inhängnad

Hej,

Vi har vaga planer på att skaffa en Whippet om något år när barnen blivit större.
En sak som jag undrar över när jag läser lite olika forum ang. whippets är det här med tillgången till en inhägnad yta att släppa dem lösa på.
I vår lilla stad kan jag inte komma att tänka på att det finns några inhängnader, däremot så finns det några större fält med fotbollsplaner (som dock ligger vid vägar) och skogen ligger runt husknuten.

Jag förstår att det är lite olika från individ och individ samt om man har lyckats med träningen. Jag har också förstått att whippet inte är någon hund som man har lös på tomten hemma men hur gör ni som inte heller har tillgång till inhägnade ytor med "sprint" motionen?

Annons:
Herveaux
9/30/15, 12:52 PM
#1

Jag är inte Whippet-ägare, men har levt med vinthund där det varit brist på inhägnade områden.

Långlina är en billig och smidig livförsäkring för jaktgalna jyckar som behöver röja av sig.  :)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Simpson
9/30/15, 3:19 PM
#2

Tack för ditt svar, men då kommer nästa fråga ang. långlinan.
Hur fungerar en sån med en "sprinter". Om hunden sätter iväg låt säga 20m så lär det väll bli ett väldans ryck då det tar stopp?

Herveaux
9/30/15, 5:09 PM
#3

#2 När jag hade lina på min Hjorthund så fick han ha en sele, samt att jag hittade ett slag "resår"-liknande koppel som jag fäste mellan hund och lina, så om jag behövde kliva på linan så dämpade "resåren" en del av rycket.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

CayKantos
10/11/15, 12:03 AM
#4

också om du nu skulle ta tag i linan medan hunden springer, spring lite i den samma riktning så att du dämpar stödet vid bara att dra/sakata ner hunden innan den faktisk stannar, alltså gör du dig själv till stötdämpare.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vildavestern
10/13/15, 4:29 PM
#5

Jag har aldrig haft direkt tillgång till väl inhägnade platser att ha mina vinthundar lösa på. Jag har haft mina lösa på fotbollsplaner,på brukshundklubben eller i hästens beteshage.  En whippet behöver inte någon jätteyta för att springa av sig, de är små och smidiga.  Har man ingenstans alls där hunden kan få springa av sig så kan man ju någon gång i veckan kanske köra/åka iväg till en plats där hunden kan få springa? Det räcker att de får springa av sig ibland, det är inget de måste få göra varje dag.  Annars som Herveaux säger, långlina är en kanongrej att använda.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Upp till toppen
Annons: