Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 2672 ggr
Karin Haake
2015-07-01 14:37

Tips på bra inkallning!

Hej! Jag har en italiensk vinthundsvalp på ca. 10,5 v. Bor mitt i skogen, har ca 800 m upp till vägen o mkt grusvägar häromkring. Vill verkligen träna stenhårt på inkallning på min lille tös, Myran, så jag kan ha henne mkt lös och bli bombarderad med bra matnyttiga tips! Tomten, har inget staket, utan bara skog som granne och här finns en hel del vilt tex. Hur blir jag roligare, än annat runt omkring osv. Igår hade jag och min sambo, Myran lös o vi hade köttbullar, vilket hon visste, men hon pep ändå iväg o brydde sig inte om oss. Så bara kom med massor med tips. Hon är väldigt glad i godis 😊

Annons:
smurfan-13
2015-07-02 00:00
#1

Jobba massor m er relation, att ni är stenkul, roligast och bäst att vara tillsammans med. Vad just Myran går i gång på är något ni får lära er när ni lär känna varandra. ;)

Jag skulle även lägga en hel del krut på belöningsutveckling. Lär Myran att leka med er är KUL, att jaga kottar, att mumsa godis, hitta lekar och belöningar i allt och inget och träna in henne att uppskatta det om det inte faller naturligt.

Mer konkreta tips på inkallningsövningar som kan passa en vintis är "jaktinkallning". En håller hunden, den andra kutar åt andra hållet och kallar samtidigt in/visslar eller vad ni vill ha för signal. Hunden släpps och kutar ikapp. När hunden kommit ifatt och fått godis, så kan personen som höll hunden göra samma sak, kuta åt andra hållet och kalla in. Pipiga falsett tjo o tjim brukar locka valpar ganska så bra ;)

Variera belöningen tycker jag har varit viktig med. Ibland en godis i handen, en kotte att springa efter, en näve godis slängda vid mina fötter att leta efter, en hel köttbulle som en kastar i hundens rörelseriktning fast förbi mig så hunden kutar förbi (det har jag en speciell hållning när jag tänker belöna så vilket har lett till att hunden lägger in en ännu snabbare växel för att kuta förbi mig så snabbt det bara går, super de gånger då jag inte nödvändigtvis måste koppla upp utan snabbt bara vill bryta hans intresse), kanske en leksak att kampa med eller som hunden får springa ärovarv med.

Viktigt är även att kalla in massor m fler gånger än då en behöver koppla upp. Inkallning ska aldrig betraktas som något tråkigt utan det ska alltid komma något kul och spännande från att lyssna på det. Träna inne, ute, lös, i koppel och se till att hon lyckas.

Karin Haake
2015-07-02 20:52
#2

Tack, för jättefina/bra tips!! 😊 De kommer definitivt att användas! Just nu är snuttan deckad här brevid mig 💜

Changrila
2015-08-01 22:13
#3

Du fick jättebra tips av Smurfan. Tips är också att googla på skvallerträning.

Se dessutom till att ha en och samma inkallningssignal hela tiden, och allt eftersom inkallningen går bättre och bättre så belönar du bara de riktigt bra gångerna. Om hunden får "världens bästa belöning" både när den kommer långsamt efter ett tag och när den kommer bums på en gång, ja då kommer den inte se någon vits med att komma bums på en gång utan blir en hund som tänker "ska bara…" innan den kommer.

Jag själv upplever också att inkallningen blir lättare att få till om jag tränar annat med hunden. Vi tränar tricks, lydnad m.m. på ett sätt som hundarna uppskattar. Det förstärker känslan av att det går att göra roliga saker MED matte, matte är inte bara den som tar hunden till roliga platser. Nu är jag i ett läge där jag ibland kallar in och bara klappar som belöning, ibland ger jag godis, ibland gör vi något roligt trick tillsammans och ibland kopplar jag bara och går vidare. Försöker variera vad inkallningen leder till så mycket som möjligt, för då verkar hundarna bli mer nyfikna på vad jag ska hitta på och kommer gärna till mig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: