Annons:
Etikettövrigt
Läst 1865 ggr
chaoscrime
2015-05-19 10:32

Resa med borzoi?

Lyckades hitta kärleken i Kroatien, vill nu fara dit en lite längre tid än bara en semestervecka och vill såklart ta min borzoikille med mig. 

Jag vet ju att borzoi ska vara extra känslig mot medicin/drog och är lite emot att flyga med hund. Men om jag ska ta färjan måste vi först bila ner till italien för att sedan ta färjan därifrån, vilket jag dock tänker kan leda till mer kostnad och ökad stress(för honom?). 

Vad skulle ni rekommendera? Flyg? Färja? Andra idéer?

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Vixxen
2015-05-20 23:12
#1

Bila till Kroaten är enklast! Via Österrike och Slovenien!

smurfan-13
2015-05-21 18:17
#2

Måste ju krävas en enorm flygbur till en borzoi! Tror inte alla flyg kan få in en så stor bur. Annars går flyg snabbt o smidigt.

Fördelen m att bila är ju att en alltid kan stanna o pausa när en själv & hunden vill. Man är tillsammans hela tiden och hunden är väl antagligen redan van vid att åka bil. Nackdel är ju helt klart tiden det tar & att en måste ha koll på samtliga länder (som en passerar) införselregler.

Oavsett resval ska väl hunden inte medicineras/drogas specifikt för resan? Är den så nervöst lagd att den inte klarar en resa av den typen bör den ju inte resa alls!

Vixxen
2015-05-22 15:33
#3

Husbil/husvagn på vägen ner underlättar ju!

chaoscrime
2015-06-01 01:18
#4

Tack för era svar!! 

#2 Är ej så påläst ang hur man reser med djur, vet att när min låtsasmamma flyttade hit från tyskland så gav man hennes Afghan lugnande inför flyget. Men jag vet som sagt inte.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Achatina
2015-06-18 02:45
#5

Glöm inte att rabiesvaccinera och ha EU pass och sen när ni ska in i Sverige igen måste hunden bli avmaskad hos veterinären i det sista landet ni befinner er i innan ni kommer till Sverige. Tänk på att de varmare delarna av Europa har andra sjukdomar och parasiter än i Sverige, inte bara rabies som är en risk. Utan till exempel Leishmania och hjärtmask.

smurfan-13
2015-06-18 09:39
#6

#5 avmaskningen är inget krav längre för att komma in i Sverige. Däremot kan det finnas krav på det till andra länder (därför en måste ha koll på varje enskild land som man passerars regler)

Annons:
Upp till toppen
Annons: