Annons:
Etikettraser
Läst 2060 ggr
ineffable.
2015-05-11 17:34

Italian Greyhound

Hejsan! 

Jag och min sambo var tidigare inne på att skaffa katt, men nu känner vi att en hund hade passat oss betydligt bättre då vi känner att det är mer givande. Både jag och min sambo är fullkomligt förälskade i Italian Greyhounds, dock är min sambo mer inne på Beagle. Då båda två är helt nya till hundvärlden söker vi en ras som är relativt lätt att uppfostra. Vad som gör mig osäker på en Beagle är att jag har hört att dem ska vara otroligt envisa. Italian Greyhounds verkar vara en mer tillgiven ras även fast dem gräver mycket uppmärksamhet (vilket för mig är väldigt viktigt). :-)

Lyckligtvis så kan min sambo även han tänka sig en Italian Greyhound, men vi undrar ifall det är en svår ras att hantera ifall man är helt ny till hundvärlden? Jag har passat min mosters Golden Retriver många gånger, men då har jag inte fått känna på hur det är att äga en egen hund. Alla förslag mottages tacksamt! :-)

Annons:
Whippetgerbilen
2015-05-13 07:21
#1

Italiensk vinthund är en bra första hund! Har inte ägt någon men har haft Whippet som är snäppet större. Och jag kan säga att vinthundar överhuvudtaget brukar fästa sig vid en person men det är ju inte alltid så! Jag tycker att du ska hälsa på hos olika uppfödare för att bekanta dig med denna söta lilla varelse! :)

Dogs is my world ♥

Helben
2015-05-28 13:53
#2

Kom ihåg att Beaglen är en jakthund som behöver få utlopp för sin jaktinstinkt för att må riktigt bra.

Achatina
2015-06-18 02:37
#3

Beagle är den sista rasen jag skulle skaffat om jag ville ha en sällskapshund. Det är en hund för jägare och den passar inte till annat, dessutom är de avlade på att vara högljudda vilket kan vara ett problem om man bor tättbefolkat (i lägenhet eller har grannar inom höravstånd). Är man inte jägare så bör man inte ha en Beagle, om det inte är en vuxen omplacering som visat sig oduglig till jakt och inte är rastypisk i övrigt.

Lista vad ni två söker i en hund: ska den vara lättlärd eller fritänkare? Pälsvård som är lätt och snabb eller något krångligare? Vill ni tävla någon sport med hunden (typ agility, lydnad etc), utföra någon annan aktivitet (typ jakt, kantarellsök) eller ska ni bara ha en vanlig sällskapshund? Vilket liv kan ni erbjuda en hund helt enkelt. När ras/er är bestämd så är det idé att kolla på skk's hunddata eller avelsdata för att se hälsan på hundar hos olika uppfödare för att hitta en linje man är intresserad av. Inom många raser finns olika linjer som man kan gilla mer och mindre, det kan vara ett särskillt utseende som en linje har, temperament eller jaktinstinkt eller något annat.

jonnaoo
2015-07-04 13:54
#4

Innan ni uttalar er angående Beaglar kanske ni ska kolla upp lite med de som har beaglar! Vi har själv uppfödning av beaglar, det är den snällaste rasen du kan hitta. Beaglar är vanligast i djurförsök på grund av att de är så snälla och medgörliga. Högljudda har jag aldrig uppfattat dem som heller. Men om det är till sällskap ska man inte skaffa beagle tycker jag:)

Upp till toppen
Annons: