Annons:
Etikettraser
Läst 1515 ggr
Torabi
2015-04-27 17:54

Hjälp mig med rasval!

Hejsan! 

Jag är så otroligt  tacksam över hur hjälpsamma ni är med mina frågor! Erfaren inom hundvärlden men oerfaren inom vinthundar och ni har verkligen hjälpt mig att bli kunnig innan min framtida vinthund kommer! 

SÅ till min fråga! Jag står just mellan valet - IG eller Whippet. Jag har heltiden varit insatt på att ha en IG men har på senare tiden öppnat ögonen för whippets! Jag älskar IG storlek men sen älskar jag även whippets storlek för att jag "får lite mer hund" i storlek…och jag har alltid varit runt "stora" hundar som Weimaraner. 

Sedan så gillar jag även att Whippet är lite mer robusta i skelettet och har alltså mindre risk till ben fraktur, men ser även charmen IG och deras lilla figur. 

Jag gillar att whippets är "enklare" att få rumsrena…har läst att det kan ta en månad eller mindre med en whippet men med en IG så kan det ta upp till ett år och även då är dem kanske inte helt rumsrena. Vill alltså helst kunna ha hunden hos någon annan utan att det blir några olyckor. 

Är det stor skillnad på raserna? Har läst att Whippets lyssnar lite mer på ägaren och är lite mindre "velcro" aktig som IG är,  men samtidigt som jag kan tycka att extra kärlek är aldrig fel 😊Samt så ska hunden kunna vara lite själv ibland…absolut inga långa timmar och jag kommer att försöka göra mitt bästa att hon har sällskap..men ibland så blir det inte så som man vill…vem hade klarat situationen bättre? 

Håller på att gå runt i cirklar och förlorar nästan sömn över detta beslutet 😴! Så jag tänkte fråga er otroligt erfarna medlemmar om vad ni tycker passar mig bäst? 

Tacksam för hjälp!

Annons:
[erika.tornlycke]
2015-04-28 13:50
#1

Jag hade personligen valt whippet, av dem anledningarna du uppger. Tycker om att den är lite tåligare, då slipper man oroa sig minsta lilla den trillar, leker med andra hundar osv. Träffa så många individer som möjligt från båda raserna och gå efter magkänslan:)

Helben
2015-04-29 10:40
#2

Håller med! Har haft båda (även om vi inte hade ig så länge) men föredrar whipparna. Var alltid orolig med iggisens långa ben och "hispigare" personlighet - mycket kan hända på noll sekunder… Whipparna är generellt mycket, mycket coolare, lättare att ha med (bortsett från storleken) och lättare att lämna ensamma. Allt enligt mina högst personliga erfarenheter! Men som sagt, det beror på dig. Det som är nackdelar för den ene kan ju vara fördelar för den andre.

Tänker att det inte är konstigt att whippet är så mycket vanligare än ig. Är en hundras ovanlig, tycker jag man ska fundera på varför det kan vara så…

Torabi
2015-04-29 18:49
#3

#1 tack Erika! Jag håller med…desto mer jag läser om whippet desto mer känns det som rätta valet även om den är lite större. Det verkar som att dem är lättare att träna jämfört med IG? 

# Tack Helben! Det var väldigt smart sagt, har faktiskt inte tänkt på det innan! Hur kommer det sig att du inte har en IG längre? Nä jag håller med dig…känns som att jag kommer att vara orolig att den ska bryta sina långa ben. 

Och en fråga jag glömde att ställa…skäller dem mycket eller "pratar" mest? iom att dem har terrier i sig..( iaf whippets)

Var tycker ni om hur dem fäller hår? är det lika eller är den ena mer än den andra och stämmer det att whippets är enklare att få dem att bli rumsrena?

[erika.tornlycke]
2015-04-29 22:11
#4

Vad jag läst/hört så är whippeten lättare att träna:) Fällandet vet jag inte så mycket om, vi hade greyhounds när jag var liten och kan inte minnas att dem fällde så mycket, mamma brukade borsta dem med handske utomhus. Men whippeten är ju större så den har ju mer päls att fälla:p Om jag var i din sits så hade jag besökt uppfödare, dem om någon bör kunna svara på dina frågor plus att du får träffa flera individer:).

Torabi
2015-04-29 23:29
#5

#4 Jag håller med dig totalt! Ska besöka några kennlar när jag åker hem till Sverige igen men tänkte att det hade varit bra att kunna lite om dem olika raserna först :D

Wenniz
2015-04-30 10:43
#6

En Whippet som äter en bra kost fäller inte överdrivet mycket, jag märkte STOR skillnad hur lite min hund fällde efter jag bytte till ett bra foder. :)

Lycka till med ditt Whippissöknade, det är otroligt roliga hundar att träna och leva med!. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Torabi
2015-04-30 16:19
#7

#6 Tack för ditt svar Wenniz! Det ska jag definitivt tänka på! Är du själv en whippet ägare? Har du några kennel du rekommenderar jag kollar in? :)

Wenniz
2015-04-30 19:03
#8

#7 Japp jag är själv Whippetägare :) PM:a så kan jag ge förslag på kennlar. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Vildavestern
2015-05-01 09:59
#9

Som Wenniz sa så är whippets kanontrevliga hundar att ha att göra med, relativt lätta att träna med (jag märkte stor skillnad på våra whippets och våra greyhounds och även på hjorthunden jag har nu), gosegrisar av stora mått. Whippets älskar att mysa- så du lär inte bli svältfödd på kärlek från vovven om du väljer whippet. Mycket behändig storlek, lätta att ta med överallt. Det är charmiga små clowner som är väldigt påhittiga.  Mer robusta än IG,  whippets tål bra mycket mer än de ser ut att göra.. 

Försök träffa hundar av båda raserna, prata gärna med folk som har/haft båda raserna - de kan ofta ge en bättre bild av skillnaden på raserna.   Vill du ha tips på kennel så är det bara att PM'a.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Torabi
2015-05-01 17:16
#10

#9 Tack så jättemycket för ditt svar! det börjar sakta men säkert närma sig mot whippet hållet…känns som att den är bra start! Jag får nämligen intrycket at IG kan vara lite svåra att träna upp att dem har lite mer av "min egna vilja" personlighet! 

Tänkte fråga…vad tycker forumet om att adoptera/omplacering utav vinthundar?

Upp till toppen
Annons: