Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 4417 ggr
Torabi
4/3/15, 3:03 PM

Rumsrena IG!

Hejsan! 

Jag har planer till att köpa en IG till början av nästa år och jag har läst enormt mycket om IG:en och det jag ofta kommer fram till är att dem är väldigt svåra att få rumsrena. Stämmer detta? Hur har ni tränat dem? 

Sen så har jag alltid undrat över hur länge en IG kan hålla sig genom natten? Vi har en weimaraner som kan hålla sig i 11-12h men det är också en stor hund. Hur gör ni, vilka tider brukar ni rasta hundarna? Och speciellt hur ska jag göra när jag får hem valpen för att underlätta processen? Jag är väl medveten om att IG kräver väldigt mycket tålamod och repetitioner så det är inga problem! Är bara nyfiken 😊

Annons:
[lottas-kaniner]
4/3/15, 3:12 PM
#1

Nu har jag ingen IG själv, men vissa hundar tar längre tid på sig, att mogna.

Jag har haft sankt bernhard, och schäfer mm, och jag har alltid gått ut med mina hundar var fjärde timma. Men det är ju upp till varje ägare. 

Ta ut valpen så fort den vaknat, ätit lekt,  Ta den till samma ställe, så lär den sig när tiden är inne.

Lycka till om du köper en IG.

Helben
4/24/15, 2:32 PM
#2

Skillnaden mellan iggisar och de flesta "vanliga hundar" är att allt går så mycket snabbare. De är helt enkelt blixtsnabba i allt vad de gör. Detta gäller förstås också när de blir nödiga. Dessutom kan man ju påminna om det kloka ordspråket "liten hund, liten blåsa"… Dessa två saker tror jag är anledningarna till att det är svårt att få dem rumsrena. De blir helt enkelt nödiga väldigt, väldigt plötsligt och har därför redan hunnit göra sitt, när du haft tid att reagera.

Men har du det i bakhuvudet så kommer det att gå bra/bättre :)

Cixx
4/24/15, 6:32 PM
#3

Trist rykte och enligt många är den sann. Jag personligen hade inget problem att få min tjej rumsren. 

Ta ut hunden när den sovit, lekt, ätit, druckit. Är den vaken och leker längre stunder skulle jag ta ut den var 15:e minut. Hellre gå ut för ofta än att den gör inne.
Är man ihärdig och går ut extremt ofta och ser till att den gör nr 1 & 2 ute så kommer rumsrenheten gå fort och fläckfritt :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Torabi
4/26/15, 4:34 PM
#4

Men att ta ut hunden var 15:e minut blir nästan som ett heltids jobb! ahah när vi tränade weimaraner eller andra hundar så brukar hussen ha en mentalitet att man inte ska "skämma bort dem" för att annars så vänjer dem sig att gå ut till exempel varje 15:e minut. Eller vad tycker ni?

Cixx
4/26/15, 7:22 PM
#5

Fast jag tycker att det krävs att gå ut var 15:e minut. Annars kan jag garantera att hunden kommer kissa inne. Sover den ska man ju låta den sova vidare men leker den ska den ut ofta för de är så små att vätskan rinner rakt igenom.  Man ökar ju sakta längden mellan man går ut med hunden så man vänjer den inte alls att få gå ut ofta. Min tik skulle lätt kunna hålla sig 10 timmar och henna sprang jag ut med var 10:e-15:e minut i början.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Torabi
4/26/15, 8:18 PM
#6

så pass! så du menar att jag ska gå ut med tiken varje 10-15e min när den är valp och sen öka tiden när hon blir äldre? hur gammal är din tik och händer det att hon ibland kissar inomhus eller det är minimalt? :)

Jag har hör att whippets är enklare att göra rumsrena, stämmer detta? Är dem olika i deras hundsinnen?

Annons:
Helben
4/26/15, 8:25 PM
#7

Större hund, större blåsa ;) Whippetarna är också lugnare till sättet och mer som "vanliga hundar". Tycker det varit oerhört mycket enklare att få whippar rumsrena. Det finns helt enkelt tid att hinna se att de är kissnödiga! Vet många som aldrig får sina iggisar rumsrena så det är absolut ingen skröna. Men som tidigare sagts, är man beredd på att lägga ner ett rejält jobb i början, så bör det gå bra.

Torabi
4/26/15, 8:53 PM
#8

åh det är så svårt att bestämma sig! tycker att båda raserna har sin egna lilla charm…gillar storleken på iggies men gillar även storleken på whippets haha! Att köpa en hund är som att köpa en bostad, man måste vara extremet säker innan man gör köpet. 

Finns det några tips på hur jag ska kunna bestämma mig mellan IG och whippets? :D

Cixx
4/26/15, 10:25 PM
#9

Nej, min tik har inte kissat inne sen hon blev rumsren vid 4 månaders ålder. Hon skulle inte ens tänka tanken, kissa gör man ute :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Torabi
4/26/15, 10:35 PM
#10

åh önskar att min tik också blir så vältränad!

Upp till toppen
Annons: