Annons:
Etikettövrigt
Läst 1091 ggr
sali
2015-03-16 06:01

5 dagar kvar, borzoi flicka

Jag valde övrigt för det är om lite allt möjligt ! I lördags var jag hos en uppfödare och träffade en söt 4 mån flicka, jag och uppfödaren funkade bra ihop, trivdes jätte bra med henne verkligen, redan på telefon innan ! Det tog inte lång betänke tid för någon av oss att bestämma att denna söta mysiva tös ska flytta hem till mig så på lördag förmiddag ska jag dit igen och jag är redan ordentligt nervös ! Jag har en blandras tik sedan tidigare mycket snäll och rar, hon kommer inte följa med när valpen ska hämtas men undrar ska valpen själv titta på lägenheten innan min tant kommer hem eller ska jag introducera dem först och sedan får hon se sitt hem ? Vilka saker är bra att börja med ? Undrar även ska jag börja ha henne lös direkt och kalla in så eller ska jag träna inkallning med spårlina på först tex ? Tacksam för svar. Mvh Sali

Annons:
starcastle
2015-03-16 15:31
#1

Jag hade nog "bondat" med valpen någon vecka innan jag släppt löst där det inte är inhägnat. Och sen endast tränat hunden på att vara lös på öppna ytor där det är ett par kilometer till närmsta bilväg, d v s ute på ett fält någonstans, långt från bebyggelse.

Minns så väl min första Borzoivalp.  Hade en gammal tik som jag övertagit i vuxen ålder. Alla sa till mig att valpen kommer att följa efter er, den vill inte vara ensam.

Men lille Sputnik som var 16 veckor när jag hämtade honom hos uppfödaren satte sig ner på rumpan och sa "jaha, ska ni gå åt det där hållet? Fint serru, men själv ska jag åt det här hållet".

Och på den vägen var han hela sitt liv.
Han kom ALLTID tillbaks till den punkt där man hade släppt honom.
Tyvärr var det ADRIG samma dag som han släpptes lös, ofta inte förrän 3-4 dagar senare…

Jättekul den där gången i 1-årsåldern när han drog så att han tog motorvägen in till Stockholm, tog sig över Sveaplan och så småningom infångades av en privatperson på Sveavägen i höjd med Kungsgatan.

Släppt i Hagaparken, Solna.

Han var sällan lös på ej inhägnad mark kan jag säga…

sali
2015-03-16 15:50
#2

Oj det förstår jag då ! Men då får lilla fröken gå i koppel första veckan och träna mycket inkallning. Hur långt kan man gå med en 5 mån borzoi så det inte blir för mycket ?

CayKantos
2015-03-19 09:18
#3

Tycker det är bättre om du låter hundarna möta på en neutral plats och om du har bra lydnad med tanten är det superbra om hon är en hund som lätt bliver ivrig att säga åt henne att ligga så att valpen kan få lov att nosa runt och bli bekväm, när då du tycker att valpen känner sig säker med tanten kan du säga åt henne det är okay och låta dom leka lite eller vad dom nu har lust. Men håll koll på tanten så hon inte "blir för mycket" och gör så att valpen bliver obekväm runt henne ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: