Annons:
Etikettraser
Läst 2159 ggr
Levijo
2/19/15, 8:00 AM

Afghanhund, Saluki eller Galgo Espanol?

Afghanhunden är en ras som ett tag intresserat mig, men pälsvården har skrämt bort mig lite.

Salukin är också en ras som fascinerar mig och har varit intresserad av ett tag. 

Galgon är den som verkar enklast, och det känns ganska bra att starta med en enkel ras som första vinthund. 

Så jag skulle vilja veta typ ALLT om dessa raser: Aktiveringsbehov, pälsvård (främst afghanen här, hur "rasistiska" är de?, vad bör man tänka på när man letar uppfödare? osv

Annons:
starcastle
2/19/15, 12:24 PM
#1

Tips!
Kennel Sahejeev har nog några osålda Galgovalpar kvar, endast hanar kvar.

När jag pratat med den familjen, som normalt föder upp Borzoi sedan årtionden men även haft Whippet, Saluki, hjorthund m m, så antyder dom att Galgon nog är lite hårdare, lite tuffare.

Ring och prata med dom.

starcastle
2/19/15, 12:25 PM
#2

Hmm, om det nu inte var så att jag helt missförstod dom och det var deras ganska nya Chart Polski import dom pratade om?

Levijo
2/19/15, 8:07 PM
#3

Chart Polskis tror jag är lite tuffare? Såsom jag uppfattat det på GRAINs hemsida är Galgon den typ mildaste och enklaste vinthunden, men jag kan ju ha tolkat texten helt fel.

Zakarias
3/7/15, 5:46 PM
#4

Afghanens pälsvård är jobbig, ca ett bad en gång i veckan och sedan blåsa den torr i 2-3timmar, sen finns det enkla pälsar och jobbiga pälsar. Detta är om du vill hålla den i fullpäls. Är den klippt blir det mycket enklare. Tycker att afghaner brukar inte vara så "rasistiska", är nog individuellt. Är nog så att afghaner tål andra vinthundar bättre än t.ex. en labrador o.s.v. :)

Annars så tycker jag salukin är en väldigt trevlig ras, dem som jag har träffat iallafall. Sen så gillar jag Galgo Espanol också, mycket vackra när det är rätt "modell" på dem :)

/Zakarias

Levijo
3/7/15, 10:04 PM
#5

Nu blev jag skittveksam på vinthund igen. Hade min mops lös med min Grand Danois och han sprang nästan på henne och det såg ut som att han tänkte "hugga". Tänk om det skulle hända ute med vinthund :(

Upp till toppen
Annons: