Annons:
Etikettraser
Läst 4304 ggr
Natalieforsbom
2015-02-01 21:05

Borzoi och whippet!

hej jag har lite frågor angående Borzoi och Whippet!

är Borzoi en frusen ras av sig, har ju sett att de är ganska mycket päls så tänkte bara fråga om de är som whippeten ? (kanske en ganska dum fråga hehe … :$)

vilken av raserna skulle ni välja och hur är respektive ras i sättet jakt instinkt osv osv? (vet att alla har olika personlighet) 

skulle ni rekommendera någon av raserna till en person som aldrig haft egen hund men en som haft han dom olika svåra och tuffa raser ? 

går dem bra ihop?

kommer säkert på mer frågor men är såld på raserna .. så är redigt nyfiken ! :)

inga elaka kommentarer tack! :)

Annons:
Wenniz
2015-02-02 07:54
#1

Jag själv har en Whippet hemma, kul att du har kollat in vinthundarna.

En Whippet kan vara lite frusen ja, men inte alla. Whippet har mycket jakt i sig men de är lätta att träna, jag kan ha min lös vart jag än går i princip och jag har hittils inte träffat någon whippe som inte kan vara lös. Min whippe är dessutom kapplöpningshund och kan vara lös kanske jag ska lägga till. :)

Vinthundar i sig är ganska mjuka hundar som behöver en "mjuk hand", man kan alltså inte låta bestämd utan man måste låta lite rolig hela tiden annars tycker de inte det är roligt längre. Jag upplever generellt att Whippet är den vinthundsras som är lättast att träna om man är intresserad av det.

Tycker vinthundar i huvudtaget är bra "första hundar" då de är så mjuka till sättet, de älskar sina familjer och närhet är mycket viktigt för dessa hundar. :)

Fråga på om det är något du undrar. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Vildavestern
2015-02-02 11:45
#2

Jag håller med i vad Wenniz sa, förutom att våra whippets inte kunde vara lösa mer än när de skulle springa av sig eller man tränade.  Whippeten är en alldeles utmärkt hund för den som aldrig har haft hund - det är nog de flesta av vinthundsraserna såvida man vet hur en vinthund fungerar. Whippeten är lite mer spexig och bjuder lite mer på sig själv än vad våra andra vinthundar har gjort, de större vinthundarna har haft mer värdighet.

Borzoien är inte frusen av sig, men det kan whippetar vara - de älskar att ligga nerbäddade i sängen och att ha varma täcken på sig när det är kallt ute.

Hur mycket jakt hunden har i sig är väldigt individuellt.

Vinthundarna är ju lite kattlika i sättet och vanliga övertalningsmetoder och mutor fungerar inte alltid (om man inte får tag på ett godismonster som min ena whippet var, han gjorde vad som helst för godis.). Man kan få lite gråa hårstrån när man tränar med dem men det är kul och vinthundar är väldigt intelligenta. 

Mjuka metoder och uppmuntran fungerar oftast väldigt bra.

De funkar jättebra ihop, vinthundar brukar älska att umgås med andra vinthundar.

Unfortunately, common sense isn't that common.

[Udoon]
2015-02-02 23:46
#3

Har ingen hund själv, men en jag känder har borzoier, och dom verkade inte lida nämnvärt av kylan. Är nog större fryslort själv då😃 Verkade för övrigt ganska så lättsamma hundar, låg gärna och degade i soffan, så länge dom fick kuta av sig emellanåt.

Natalieforsbom
2015-02-03 14:01
#4

Oki va bra ! Jag hoppas att jag ska kunna skaffa en vovve till sommaren men man får väll se vad framtiden säger ! Vet iallafall att de blir en whippet eller en Borzoi hihi ^^ Jo de jag tänkte på var att om man tillexempel bor i lägenhet går de fortfarande att ha en vinthund då med tanke på att de behöver springa och så ? Jag själv är ett energi knippe som älskar att vara ut o klättrar på väggarna när jag är inne för länge .. Så den kommer ju få vara ute ganska mycket :D Vilken av hundarna skulle ni se som en bra första hund av dessa raser ? :) Tack för alla grymma svar!!:D

[Udoon]
2015-02-03 14:17
#5

#4 man motionerar ju nite hunden inne, utan ute på promenader och så, så det spelar ingen roll om det är lägenhet eller inte. skulle vara om just den individen blir stressad av stadsliv kanske?

Wenniz
2015-02-03 18:34
#6

Jag bor inne i stan, flyttade ifrån landet i somras och min Whippis har inte klättrat på väggarna för de. Vinthundar är ganska lata inne så de bryr sig inte så mycket vart de bor, om det alltså är ett hus eller en lägenhet. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Saffran0Spice
2015-02-04 11:53
#7

Info - Borzoier härstammar från Ryssland och lever utan problem på den ryska tundran ^^
Whippetar däremot härstammar från varmare områden som Egypten och Grekland och har i blodet att leva ökenliv =)

starcastle
2015-02-04 16:49
#8

Mjaa, Whippet kommer från England eller brittiska öarna 😂

Inte fullt så varmt som Egypten och Grekland men varmare än vad vi har.

Saffran0Spice
2015-02-04 17:09
#9

#8 asså?
Informationen jag hittade sa att de härstammade likt greyhound från egypten =)
Men, men oavsett - de härstammar från varmare platser än ryska tundran XD

Elcyion
2015-02-06 21:49
#10

I stort sett alla vinthundar behöver en mjuk men fast hand. Du behöver förtjäna deras respekt, men kan aldrig kräva den.

Whippet är från början en korsning på terrier och greyhound. Den har lättare för skall än andra vinthundsraser, men är också den som jag upplever (av det jag har läst/hört andra berätta) vara mest lättränad.

Om du kommer att kunna ha din whippet lös beror i stort sett på två saker. Hur stark jaktinstinkt just din individ har och hur pass mycket tid/engagemang du har lagt ner på det som med fina ord kallas för "belöningsutveckling". Du behöver jobba mycket på relationen mellan dig och din hund. Att skapa en bra kontakt, en respektfull relation och försöka skapa en hund som tycker att du är bäst i alla lägen.

En whippet kommer att behöva täcken under de kyligare månaderna. Borzoien har jag aldrig sett ha täcken pga att de fryser. Däremot för att ha långsammare nedkylning och liknande efter att ha tränat hårt fysiskt (precis som alla andra raser kan behöva).

Medarbetare på jack russel terrier

Natalieforsbom
2015-02-08 17:14
#11

Oki tack för bra svar ! #5 Jag är inte dum i kolan fattar att man promenerar en hund ute -.-' Menade mer om dem flesta vint hundar överlag klarar lägenhet , har familj som bor på landet nu med mycket skog o spring sträckor , håller även på med häst så då får den ju röra på sig :) Är helt kär i dessa hundar ! :D Skäller dem mycket alltså är de en skällig ras överlag ? :) Är de en rekommenderad första hund? Tack för alla svar hittills !

Natalieforsbom
2015-02-08 17:17
#12

Fryser dem lätt om fötterna ? :)

Saffran0Spice
2015-02-08 17:25
#13

#11 kan endast tala av egen erfarenhet och åsikt - men jag skulle inte rekommendera vinthund som en första hund till en icke hunderfaren person.

Vinthundar är mycket egna i sitt sätt och kan nästan beskrivas som att ha en väldresserad katt. De gör som de behagar om de inte tränas och behandlas med en fast och mycket kärleksfull hand.
Vinthundar är känsliga och kan reagera starkt på hot och höga röster och de glömmer aldrig. Vissa raser är mer långsinta än andra.

Visst kan man ha en vinthund som första hund, med förutsättning att man verkligen läser på noggrant och uppfyller de krav som hunden kräver av sin ägare. Gör man det kan man ha vilken hund som helst som första hund.
Men av min erfarenhet så skulle jag personligen inte rekommendera vinthund till icke hundvana personer.

Det betyder inte att det inte skulle kunna vara perfekt, så vågar man ge sig in på att testa så kan man göra detta - men då bör man läsa på så mycket som möjligt och förbereda sig på att allt man läst faktiskt kan bli motsatsen =)

#12 det är väldigt individuellt - men jag har lärt mig att ju mer av hunden som hålls varmt och att den är i rörelse så brukar fötterna inte bli kalla ^^

Annons:
Natalieforsbom
2015-02-08 17:33
#14

Oki! Har tagit hand om lite tuffare hundar och håller just nu på ohjälpligt till att miljö träna en schäfer tik som har lite svårt med människor . Men jag anser att jag är mjuk o har en fast hand mot alla hundar men dem ä ju individer så alla ä ju olika !:) Oki ja rörelse kommer den hunden få iallafall haha! Jag klarar inte av inomhus för länge om jag inte är jätte sjuk alltså ! :) Vad ett bra torr foder till vinthund ?:) Kommer säkert mer frågor :D

Saffran0Spice
2015-02-08 18:27
#15

#14 Ok om du har haft erfarenheter med ex schäfer osv så bör inte en vinthund vara ett problem - nu är dessa raser inte lika varandra för 5 öre, men om du kan ha mjuk hand och bestämd men kärleksfull attityd mot hundar är vinthunden en av dem som verkligen skulle uppskatta det =)

Ja står ni inte stilla väldigt länge och hunden i övrigt hålls varm så bör det inte vara ett problem med tassarna. Men det är som sagt väldigt individuellt gällande det. De allra flesta verkar dock inte ha detta problemet.
Ser mer Golden och labbar ha dessa problem än vinthundar faktiskt ^^

Vad som är ett bra torrfoder går knappt att svara på. Ett foder som är utmärkt till min passar kanske inte din alls - min hund har ett foder medans uppfödaren har ett annat som var rena katastrofen för min när jag testade det.

Så vilket torrfoder som passar är något man får prova sig fram med.
Men för min italienare så är Taste of the wild High praire det enda som hittills har fungerat utmärkt för honom =)

Vildavestern
2015-02-09 12:58
#16

Jag tycker väl tvärtemot SaffranOSpice just i frågan om ifall vinthundar är bra som förstahund. Jag tycker vinthundar är relativt lätta och okomplicerade hundar, om du bara har förståelse för deras jaktbeteende och vet att de är ganska kattlika i sättet. 

De är oftast mjuka i sättet  och är inte speciellt krävande vare sig motionsmässigt eller aktivitetsmässigt.   Jag rekommenderar gärna vinthundar, speciellt whippets och greyhounds som alldeles utmärkta hundar till folk som inte har haft hund tidigare.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Elcyion
2015-02-09 13:04
#17

Vad #5 syftade på är att en hund inte bryr sig om hur stort/litet den bor inomhus. Jag har en bekant som hade 4 hundar, sambo, 1 katt och gerbiler i en lägenhet på runt 20-25m2. Djuren är inte lyckligare om boendet är 100m2 istället för 20m2. Det som räknas är vad du gör utomhus. Ett hus med trädgård underlättar om du har en hund som inte kan vara lös, de kan ligga och solbada utomhus (vilket många vinthundar tycker om att göra). Men annars spelar det ingen större roll.

#13 Jag håller inte helt med dig. Ett stort hund-/träningsintresse är måste för att reda ut en vinthund. Men för att träna en vinthund är det nästan som att släppa allt du redan visste och börja om som nybörjare. Jag hade en greyhound innan och har nu en jrt. Jag har fått börja om en hel del från grunden. Terriern behöver att jag säger ifrån mycket mer. Hade jag gjort så mot min greyhound hade hon gått hem. Visst sa jag till min vinthund också, men på ett annat sätt än vad jag får säga till terriern. Terriern behöver även en skarpare tillsägelse för att ta det på samma sätt som vinthunden gjorde. Förstå att jag inte är nöjd utan att surna ihop.  Vinthunden satte jag bara ett finger i låret på och harklade lite. Terriern… Läsa paragrafer, ryta i och visa med hela kroppen att jag inte är nöjd. Ändå gör han om samma sak igen 3 sekunder senare. Tex gå igenom häcken ut på vägen, lulla runt i skogen med knäck i öronen och allmänt låtsas vara döv…

Min pojkvän har haft flera bruksschäfrar innan och han fick också tänka om en hel del när vi träffades. Schäfern skickade han på en uppgift och hunden gjorde så gott den kunde. Vinthunden fick han jobba mycket mer med. Vi testade tex balansbommen i agility. Det slutade med att han fick gå först på bommen med Molly efter sig och jag gick bredvid och matade med kycklingskinn. Andra gången gick hon själv och tredje travade hon så fort hon kunde. Men en schäfer behöver inte den typen av hjälp. Samma sak på a-hindret. Jag fick klättra upp och sätta mig längst upp och sedan locka och pocka. Fick vi bara upp henne 1-2 gånger var det inga problem längre.

En stor skillnad är också att ramlar en vinthund ner, är de svåra att få upp igen (på tex a-hindret, stock i skogen, stenbumling…). Med en schäfer/terrier/* är det bara att låtsas som ingenting och skicka upp dem igen.

Medarbetare på jack russel terrier

Saffran0Spice
2015-02-09 13:21
#18

#17 Som jag skrev talade jag bara från mina erfarenheter, klart det kan vara helt annorlunda för andra 😉

Natalieforsbom
2015-02-11 19:56
#19

Verkar som vint hundar ändå är lite av en utmaning fast en riktigt rolig utmaning !! Längtar till sommaren då jag förhoppningsvis kan skaffa mig en vint hund så ska leta så mycket info jag kan o kanske även träffa en vint hund innan o så ! Sjukt inspirerad o taggad, dem är riktigt fina o jag kan bara vara avundsjuka på er med vinthundar ! ^^ Kommer ja på mer frågor så dyker de säkert upp ! O Ärö någon som har något annat svar på ovanstående frågor är de bara skriva ! :D

Elcyion
2015-02-11 23:36
#20

Vinthundar är himla roliga att bo ihop med. De är väldigt intelligenta, men du får inget gratis. Du lär dig att vara kreativ som hundtränare, då du ofta måste modifiera de instruktioner du ser i tex böcker och forum.

Var i landet bor du? Jag har en hel del kontakter med vinthund i t.ex Sthlm.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Natalieforsbom
2015-02-12 11:29
#21

Jag bor i Örebro län. Har dock ett år kvar i skolan så måste bli klar först tror jag .. Så hund får nog vänta om inte min farmor eller pojkvän vill hjälpa till med en hund alltså haha ! ;) Men man kan ju alltid hoppas att de blir en liten whippet eller borzoi valp i sommar/ höst för de är dem raserna jag är såld mest på men även greyhound är väldigt fina men de verkar inte finnas uppfödare :(

Elcyion
2015-02-12 15:16
#22

Det finns massor av uppfödare i Sverige på greyhound. Jag har nog lite bekanta i Örebro-området också. Det är nog mest greyhounds och lurchers. Men tänkte om du ville träffa vinthundar och skapa dig en bild av hur de är i verkligheten.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: