Annons:
Etikettraser
Läst 1877 ggr
Natalieforsbom
12/16/14, 1:02 PM

Whippet

Hejsan jag har lite frågor om whippet som ras är väldigt nyfiken på rasen ! Skulle ni med whippet säga att de är en bra första hund ? Har Rasen mycket sjukdomar ? Hur är rasen i energi nivå? Är de svårfödda alltså hull och så? Är "lättlärda" ? (Vet att dem är individer ) Tack på förhand ! Inga påhopp snälla !

Annons:
Whippetgerbilen
12/16/14, 5:19 PM
#1

Ja det skulle jag säga att det är, just vi har ju inte fått bästa individen som första hund, men jag tycker rasen passar bra för nybörjare! Rasen är väldigt frisk, så inga kända sjukdomar, nej. Dem blir väldigt gamla, min mammas whippets blev 16 och 17 år.  Min sover mest inne, och sen när vi kommer ut är han aktiv! Som alla vinthundar, så är beteendet likt katter, så dom gör helst som dom vill, men har man tålamodet uppe så funkar det 🙂

Dogs is my world ♥

Natalieforsbom
12/16/14, 7:42 PM
#2

haha oki :) 
shit 16 barre! de va väldigt mycket för att vara en hund ju ! fränt!

blir bara mer och mer nyfiken och intresserad av dessa coola hundar! 

ska spara pengar och förhoppningvis kanske skaffa mig en till sommaren om allt går rätt väg ! ;)

Natalieforsbom
12/16/14, 7:57 PM
#3

en whippet verkar vara ganska korthårig måste dem ha tcken på vintern eller kan dem få "vinterpäls" ? är ganska dålig på hur hundar får det eller inte men är van vid varghybrid,älghundar och har även tränat en schäfer haha o där behövs inga täcken ! ;)

Natalieforsbom
12/16/14, 8:27 PM
#4

juste och tror någon att whippets passar bra i stallet ? :) 

många frågor haha !

Saffran0Spice
12/16/14, 11:07 PM
#5

#3 Ja, vinthundar överlag behöver minst täcke på vintern, men många med whippet har dem mer klädda, det beror på individen och hur frusen den är.
Så skulle säga minst ett vintertäcke kommer behövas, tröjor och overaller kan vara aktuellt också.

Whippets fungerar bra i de allra flesta miljöer om de får en bra träning från början både för häst och hund. Så att ha med en whippet i stallet fungerar utmärkt om man tränar på det. Känner flera som är ute och rider tillsammans med sin whippet springandes bredvid.

Wenniz
12/18/14, 10:01 PM
#6

Har Rasen mycket sjukdomar? Inga vad man vet som är ras relaterade, händer att sjukdomar dyker upp men det är sällan. Whippet är en väldigt frisk ras och lever även länge. :) Min uppfödare har haft flera hundar över 15 år gamla.

Hur är rasen i energi nivå? Normal? Inne är min Whippis och de jag känner cool lugna, ute så är det full fart när de är lösa, men de är inga vildigar i kopplet direkt. 

Är de svårfödda alltså hull och så? Nej, snarare tvärtom skulle jag säga. :)

Är "lättlärda" ? (Vet att dem är individer ) Otoligt lättlärda men de är duktiga på att spela dumma så de får sin vilja igenom. Jag tränar bl.a. Lydnad och ska börja nästa år med att tävla! ;) Tränar även andra hundsporter med min whippis.

Övrigt, Whippet den roligaste hunden jag har haft och jobbat med. Och ja de passar stall livet, min whippis följer med på mina ridturer och är med i stallet. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Upp till toppen
Annons: