Annons:
Etikettutställning
Läst 2259 ggr
Fjordell
10/21/14, 11:45 PM

Förbud mot kastrerade hanhundar på utställning

Efter den 1 januari 2017 får kastrerade hanhundar inte längre delta på hundutställningar. Här kan du läsa mer om bakgrunden till Svenska Kennelklubbens beslut:

http://www.skk.se/nyheter/2013/8/forbud-for-kastrerade-hanhundar-att-delta-pa-utstallning/

Annons:
Issie
10/23/14, 4:52 AM
#1

Både bra och småtråkigt.

Saffran0Spice
10/23/14, 2:11 PM
#2

Tycker det är bra att fullständiga kastrater inte kan vara med - men på kemiskt är ju kulorna faktiskt kvar…

Fjordell
10/23/14, 2:40 PM
#3

Tycker också att detta är ett bra beslut, men tråkigt för de med kastrerade hanhundar som ställer ut just för att det är kul.😐

Saffran0Spice
10/23/14, 2:43 PM
#4

#3 Då får man låta bli att kastrera om det absolut inte är livsnödvändigt =)

Fjordell
10/23/14, 3:05 PM
#5

#4 Mjo, men tänker på de som redan har kastrerat sina hundar och ändå vill fortsätta kunna ställa ut dem. Sen är det ju lite extra tråkigt för dem som tvingats kastrera sina hundar pga hälsan. Min amstaffhane (som exet tog vid uppbrottet) tvingades kastreras då han fick problem med prostatan, och jag ställde uthonom för att jag tyckte det var kul. De flesta kastrerar ändå inte "bara för att", iallafall inte de flesta jag vet som kastrerat sina hundar.

smurfan-13
10/26/14, 11:11 PM
#6

Tycker det är urfånigt och valde faktiskt att gå ur skk när jag hörde om detta. Inte för att jag ställer ut, men ändå… Finns så enormt mkt större problem som skk behöver ta tag i gällande raser, mentalitet, hälsa osv. Lägg krutet på det istället för att försöka hindra "slentrianmässigt kastrerande". Kastrerade tikar får ju fortfarande delta…

Annons:
Fjordell
10/27/14, 10:05 PM
#7

#6 Håller helt med, finns gott om viktigare saker att ta itu med.

Yuuuhanna
10/28/14, 4:47 AM
#8

Hmm… Det känns som en dålig ide, men jag är iofs inte så insatt.

Det borde väl vara så att ju fler hundar som ställs ut desto bättre, oavsett. Även om det för den kastrerade individen inte spelar så stor roll,  så gör det fortfarande det för de syskon/ föräldrar/ släktingar till hunden som faktiskt går i avel. Jag menar ju mer man vet om hundens släktingar desto mer vet du om generna hunden för vidare. Ju bredare grund uppfödare har dessto bättre? Det är väl det SKK kämpar för, eller?

Och att kastrera hundar som man vet att man inte ska ha som avelsdjur utan som rena sällskapsdjur är väl mer bra än dåligt? Det förebygger sjukdomar och minskar stressen hos djuret. Dessutom slipper man tjuvparningar och liknande. Eller har jag fel?


Alana82
11/4/14, 3:36 PM
#9

Håller med #8 helt och hållet

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

trex
11/15/14, 1:08 PM
#10

Jag tycker det är dåligt, fram för klasser med enbart kastrater.

Jag tror att det kommer att bli vanligare och vanligare att kastrera sin djur. Och tikarna kan ju ställas ut ändå.

Upp till toppen
Annons: