Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 8016 ggr
lovechivas
10/8/14, 3:49 PM

Har ni era vinthundar lösa?

Hej, många vinthundar har mycket jakt i sig. Undrar om ni hundägare haft problem med att ha era hundar lösa eller inte! Vet att det handlar om rätt träning och motivering osv, vill bara veta vad ni har att säga om detta 🙂

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Annons:
Fjordell
10/8/14, 3:52 PM
#1

Min italienska vinthund på 1 år går lös där hon inte riskerar att bli påkörd eller gå fram till okända människor. Hon har mycket jakt i sig, det märks, men hon är lätt att bryta. Hon vågar dessutom inte gå mer än 20 m ifrån mig, hon kommer alltid springades tillbaka hur roligt och intressant något annat än må vara :)

lovechivas
10/8/14, 4:15 PM
#2

#1 Kul! Har du tränat på något speciellt sätt? :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

almitra
10/8/14, 5:43 PM
#3

Min Whippet var alltid lös, hon älskade att jaga trasan men brydde sig inte om vilt. Min lilla IG är heller inga problem att ha lös. Är extramatte åt en whippethane som har ganska mycket jakt i sig, men som tur är har vi väldigt lite vilt på ön, så han är lös mycket

Whippetgerbilen
10/8/14, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min Whippet kan inte vara lös tyvärr 😕Han har en sån här långlina som han kan springa i 😇

Dogs is my world ♥

lovechivas
10/8/14, 6:40 PM
#5

Kul att så pass många hundar kan vara lösa! Ska verkligen träna på inkallning så att min kommande whippetval ska kunna vara lös mycket! :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Vildavestern
10/9/14, 8:52 AM
#6

Min hjorthund får vara lös i skogen och när han ska springa av sig - på promenader har jag alltid honom kopplad.

 Whippetarna vi hade var bara lösa när de skulle springa, de stack annars. Greyhoundsen är de som varit lättast att ha lösa. Zorro - min första greyhound gick alltid lös, utom kring nyår eftersom han var väldigt skotträdd. Nicke , vår andra greyhound gick lös ibland, han hade en tendens att antingen gå jättefort eller jättesakta när han var lös så det var smidigare att ha honom kopplad.

Samtliga har har haft den klassiska selektiva hörseln som många vinthundar lider(eller snarare njuter) av och stängt av öronen när de kommit ett par meter bort från matte. Jag har aldrig tyckt att det varit viktigt att kunna gå med hunden lös, då hade jag inte skaffat vinthundar - det finns de som kan gå lösa överallt och det finns de som aldrig kan vara lösa utom på speciella ställen, jag haft båda varianterna.  På promenader föredrar jag faktiskt att ha min hund kopplad och ser ingen direkt anledning till varför han skulle vara lös. Han får springa fritt där han inte stör någon och det är han nöjd med.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Annons:
lovechivas
10/9/14, 6:11 PM
#7

Jag har en vision om att kunna ha min hund lös när jag är ute och rider om det är möjligt. Har fått diverse tips på hur jag ska läsa i inkallning och läst mycket om det. Hoppas på det bästa med min whippet. Vet flera st som tävlar och tränar och har hundarna lösa osv s omöjligt bör det inte vara om man läggen manken till! :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Saffran0Spice
10/9/14, 8:15 PM
#8

Jag har min italienare lös så mycket som möjligt och med sunt förnuft (alltså inte lös mitt i storstadstrafiken tex)
Han har sprungit iväg ett par gånger, men är lika snabbt tillbaka och lätt att avbryta om han får syn på något. Vi tränar inkallning varje dag och jag ser till att vara mer rolig än omgivningen. Så han är sällan mer än 10-12 meter ifrån mig

Vi tränar också in jakt - dvs. jag lär hunden att det är ok att jaga när jag säger att det är det, annars ska man strunta i det, det har fungerat väldigt bra!

lovechivas
10/10/14, 7:29 PM
#9

#8 Låter jätte förnuftigt!

Har fått olika tips på inlärning av inkallning, men är ju bra som du säger att öva varje dag!

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Vildavestern
10/10/14, 10:15 PM
#10

Omöjligt är det absolut inte, jag har också haft mina hundar lösa vid träning och liknande men på promenader har jag inte kunnat det. Dels för att jag bor i ett villakvarter med både hundar och katter överallt och dels för att jag vet att de inte alltid stannar när jag säger till. All lydnadsträning med fungerande stoppkommando och inkallning flyger all världens väg om min hjorthund får syn på något. Då får jag vänta på att han ska komma tillbaka och hoppas att han inte skadat något.  Hos honom tar århundraden av nedärvda beteenden överhanden , och han är dessutom  rädd för att slarva bort matte i skogen, men även den rädslan får stå tillbaka för jaktbeteendet. Jag vill inte låta som en negativ surkärring men det är ganska viktigt att få höra att alla vinthundar inte kan gå lösa på promenader/ridturer - hur mycket du än tränar och hur rolig du än är. Många kan - men det finns ju även de som inte kan och om alla här skulle säga att de kan ha sina vinthundar lösa hur som helst så skulle det ge en ganska missvisande bild av verkligheten. Och är man det minsta osäker på om ens vinthund avbryter jakten  så föredrar jag att ha hunden kopplad - jag vill inte behöva berätta för grannen att min hund har haft ihjäl deras katt.

Unfortunately, common sense isn't that common.

lovechivas
10/10/14, 10:44 PM
#11

#10 Inte påstått att det alltid går, sa att jag har en vision och att jag ska göra vad jag kan. därför ber jag om råd, sedan får man se, långlina är ett alternativ annars precis som Whippetgerbilen säger. Men varför gå in för att inte lyckas, tycker inte är det nån bra uppmuntran :/

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Vildavestern
10/11/14, 8:50 AM
#12

Jag har väl ändå aldrig påstått att du ska gå in för att inte lyckas? Självklart hoppas jag att du kan ha din hund lös, men som sagt var, med vinthundar är det ingen självklarhet snarare en bonus om man kan ha den lös hursomhelst. Och det bör man få veta tycker jag.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Wenniz
10/12/14, 2:34 PM
#13

Kan ha min whippet lös överallt där man får ha hundar lösa utan problem. :) Fast jag kan erkänna att hon sticker om hon ser rullskidåkare för hon hatar dem :P

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
lovechivas
10/12/14, 6:37 PM
#14

#13 haha okej! Men alla hundar kan ju sticka lixom :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

[Cupecake]
10/28/14, 9:24 PM
#15

Min irländska varghund har alltid gått lös. Han har aldrig jagat vare sig de vilda djur vi träffat i skogen eller de vi har på gården (eller på någon annans gård).

chaoscrime
11/12/14, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Går mycket med min zoi lös! Tränat stenhårt med inkallning, fungerar jättebra.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

lovechivas
11/12/14, 4:06 PM
#17

Kul alla ni som kan ha era hundar okopplade! Ska verkligen träna på inkallningen och ha roliga alternativ till jakt så att min valp och jag kan ha ett starkt osynligt samhörighetsband istället för ett koppel :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Siastassar
12/1/14, 2:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Mina 2 borzoier är jätte duktiga på inkallning. De har tom avbrutit jakt på rådjur direkt när jag ropat. Springer aldrig fram till okända människor. De får 7 ggr så mkt motion lösa än om jag har de kopplade. Men jag släpper de aldrig nära bilväg/bebyggelse för att vara på den säkra sidan!

[Nattramn]
5/27/15, 9:38 AM
#19

Vår irländska varghund har alltid kunnat vara lös då jag och husse alltid varit viktiga för honom, han har aldrig stuckit ifrån oss och är världens snällaste med kaniner och andra djur.

[[Narwayn]]
6/18/15, 12:37 PM
#20

Ja, vår vinthund är lös på gården och går även lös på promenaderna utan att sticka ifrån oss eller jaga.

Annons:
sighni
6/20/15, 3:26 PM
#21

Jag har alltid haft  mina vinthundar lösa på skogspromenader. Jag har  och har haft afghaner, salukis och whippet.  Det krävdes rätt mycket jobb med afghanerna och den ena salukin. Whippettarna har varit lättare men just nu har jag en whippet som  reagerar blixtsnabbt om hon får syn på något. Förhoppningsvis får jag ordning på det med. Jag har tränat mycket lydnad och aktiveringsövningar under skogspromenaden. Vi gör även kontaktövningar. Då har hunden blivit mer intresserad av mig och inte själv "letat" aktiviteter.  Det har fungerat bra för mig och mina hundar.

Maria29
8/24/15, 6:00 PM
#22

Jag har inte mina Greyhounds lösa annat än hemma på gården där jag har hägnat in en rejäl yta att röra sig på, de kommer när jag ropar men skulle inte komma om jag släppte dem någon annanstans.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[HundochKatt]
8/26/15, 9:26 AM
#23

Absolut! Min Whippet är alltid lös där det går att ha honom lös tillsammans med de andra två hundarna. Har aldrig gjort en tendens att "dra" utan håller koll på mig och resten av flocken.

smurfan-13
8/26/15, 9:27 PM
#24

Har min cirneco lös dagligen. Han bryter på rådjur och hare om jag kallar in, men inte m husse eller nån annan :P

Att kunna ha honom lös var ett av de viktigaste målen när han kom som valp och har tränats aktivt för det hela hans liv (& gör fortfarande, då jag alltid vill att hans ka se mig som största källan av kul)

[Castlevania]1
7/26/16, 5:24 PM
#25

Vår irländska varghund saknar jaktinstinkt och är alltid lös på gården och promenaderna. Kommer direkt på inkallning och håller sig alltid nära.

miuspius
7/29/16, 7:57 PM
#26

Har mina lösa varje dag. Det behöver dom. Men en hel del träning blir det men när det sitter är det ju underbart.

kruger
8/1/16, 8:36 PM
#27

Har alltid mina whippar & deras lille "bebis" -nakenhunden lösa på gården . Har ingen inhängnad utan allt är fritt. Den ena whippan (11 år ) har vi haft sedan valp och varit med på promenader ,ridturer, utställningar (Shetland) och har/är alltid lös ,där jag är är hon.. Den andra whippan (6 år) kom till oss som 4 år. Hade aldrig sett en katt , vilket var både spännande och roligt och nästan ville käka dom tills en dag den gamla katten for på henne i rent raseri.. idag går hon lugnt förbi katter och är alltid lös ,även på promenader en stund.. är mycket mammig & pappig och vill vara till lags hela tiden. nakenhunden är inte tränad i koppel så mycket och är där jag är högst 2 meter framför annars så stannar han och väntar..likaså dom andra 2..
  Så , ja..jag kan nog säga att jag har tur som har hundar som jag inte behöver ha kopplade :)

Annons:
[Ninji]5
12/23/16, 11:06 PM
#28

Min bror har en irländsk varghunds tik som går att ha lös under uppsikt.

Upp till toppen
Annons: