Annons:
Etikettraser
Läst 4067 ggr
Staavo
2014-10-05 11:20

VAR kan man låta salukin springa lös?

Hej!

Funderar på att köpa en saluki! Det jag funderar på är dock var den kommer kunna få springa lös. 
Har en whippet nu och hon är duktig på vara lös, kommer på inkallning och jagar inte ALLT utan att tänka efter. Blir helt enkelt inte tokig om hon ser en katt, ekorre osv. Så med "vinthundsögonen" på, kan jag släppa henne i princip var som helst som är tryggt för henne utifrån bilar osv.
Men en saluki? Mycket mer jaktinstinkt? Snabbare, osv! Kommer kanske inte lika villigt på inkallning med samma träning? Vet inte, vad säger ni?

Så då funderar jag var jag skulle våga  släppa min saluki, om ens någonstans! Det finns ju ALLTID en risk för något djur kommer, kommer inte på något ställe jag vet som är 100 % tryggt utifrån det? 
Tyvärr så vet jag inga inhägnade hagar eller liknande här :( Vet fina stora ängar långt bort från trafik, men där kan det ju alltså komma en katt, hare, rådjur osv…

Hur tänker ni? Vågar jag släppa den på en "vanlig" äng eller hur ska man tänka? Några tips, osv? :)

Tack på förhand! /Stina

Annons:
Saffran0Spice
2014-10-05 11:43
#1

Skillnaden mellan en whippet och en saluki är att whippet, likt greyhound och italienare är sprinters - dom blir snabba direkt.
Saluki är däremot en långdistans löpare, den blir snabbare ju längre den springer.
Saluki är heller inte lika snabb i svängarna som whippet pga sin storlek

Av de Saluki jag träffat är det väldigt få som får gå löst utom i ordentligt inhägnat område. Finns de som aldrig har salukin lös utanför huset då deras jaktinstinkt ska vara så stark. Så min erfarenhet med Saluki är :
Endast lös i inhägnat område med minimum 2½ meter staket.

Det finns de som gått med sin saluki lös och den fått syn på något, för att sedan aldrig bli sedd av sin ägare igen.
MEN det betyder definitivt inte att alla saluki är på detta sätt. Finns många som tävlar i tex lure coursing och då måste hunden vara lös =)

Dock är salukin en av de raser jag träffat som verkligen inte rekommenderas att ha lösa mer än i häng.

[Tilleli]1
2014-10-15 21:01
#2

Jag såg denna fråga tas upp på ett Saluki/vinthundsforum på facebook och där svarade många att de kunde ha sina hundar lösa på de flesta ställen. Kolla med uppfödaren och se hur mycket jaktlust de har på sina hundar och sen om de kan ha sina hundar lösa.. Det är ju ingen garanti, men då vet du iallafall att hunden kommer från föräldrar som kan vara lösa och borde vara lite lättare att träna upp. 

Tror mycket ligger i hur ihärdig man är med att träna inkallning också.. Vissa kräver ju mer träning än andra. 

Många löser det också genom att ha långlina på hunden för att iallafall få springa lite grann.

Whippetgerbilen
2014-10-24 12:21
#3

Min mammas saluki sprang iväg efter en hare och dom ropade och väntade, efter en timme kom han tillbaka. Så det bästa är någon slags inhägnad

Dogs is my world ♥

NeverToLate
2014-11-08 18:17
#4

Håller med övriga som skrivit här. Hör med uppfödaren så du vet på ett ungefär vad du får, sen får du prova dig fram lite med inkallning och så. Hur pass det funkar på just din individ. Det skiljer ju så mycket från hund till hund.
Våra blandraser är jätteduktiga, går ofta lösa och nära så fort man är ute och går i skogen och så. Några enstaka gånger har dem farit efter något, men de avbryter och kommer tillbaka snabbt om man säger ifrån. Vår husky däremot kan inte gå lös. Hon sticker direkt om hon får chansen, speciellt om hon skulle få syn på något roligt att jaga efter, så hon går endast lös när hon är på väl inhägnat område så som vår baksida eller hundrastgården som vi brukar köra till några gånger i veckan så hundarna får springa av sig ordentligt på "fri" yta med nya dofter mm.
Hundrastgårdar är verkligen guld värda. Kul socialiceringsträning för hunden att få träffa och leka med andra hundar där, och stort inhängnat område att springa lösa på. Det hade varit mycket jobbigare att ha 3 stora hundar om hundrastgården här nära oss inte fanns. Tror de hade varit mycket rastlösare hemma om dem inte hade sina "avspringnings pass" ^^

Upp till toppen
Annons: