Annons:
Etikettraser
Läst 3646 ggr
Tessan01
2014-09-17 19:31

Tror ni Italiensk vinthund passar oss?

Hej! Jag håller på och tänker vilken ras som skulle passa mig. Då vi antagligen skall skaffa hund om några år. Har blivit mera intresserad av Italienska Vinthunden, och tänkte fråga av er här på Vinthundar iFokus att tror ni rasen skulle passa mig. Om mig lite kortfattat: Jag är en tjej på 13 år, som har länge velat ha en hund. Jag bor med mamma, halvappa, storebror ( 14år ) i ett rätt stort hus i en liten by på Gotland. Mamma har haft 2 hundar tidigare och har därför rätt så stor hundvana. Min halvappa har haft en hund tidigare och har liten erfarenhet av hundar. Min bror och jag har ingen hundvana. Hunden skulle mest hanteras/tränas av mig, men brorsan är också intresserad av att hjälpa till. Det vi skulle mest ha hunden till är som sällskap och kanske lite agility om rasen passar till det. Jag är beredd att lägga ner en stor del av min tid för hunden ( promenader, annan aktivitet, träning osv. ) ca 1-3 timmar om dagen. Hunden skulle få vara ensam hemma allt från 1-5 timmar, beroende på hur mamma jobbar. Men hon brukar mest vara hemma på dagarna. Om hunden skulle vara längre än 5 timmar i sträck ensam hemma kommer vi skaffa dagmatte. Jag tror jag fick med en hel del fakta om mig och familjen. Men om jag missat nåt så fråga på, så svarar jag gärna. :) Visst behöver italienare kläder rätt mycket? Gillar att sy, men är kanske inte så bra på det :)

Annons:
Whippetgerbilen
2014-09-17 19:44
#1

Har inte just italienare, men Whippet har jag 🙂Tror italienare kan passa dig, vet inte om dom uppskattar agility men det är ju olika från individ😇. Ja dom behöver kläder 🙂

Dogs is my world ♥

Tessan01
2014-09-17 19:50
#2

#1 Tack för svar! Hur mycket brukar kläder för Italienare / vinthundar kosta? Om man inte såklart gör själv. :) Antar att pälsen inte är så svårskött hos Italienare, dom har är väl rätt kort håriga? :)

Saffran0Spice
2014-09-17 19:52
#3

Om du vill kan du läsa min italienares blogg som jag har - där står vad vi gör och om saker vi hittar på, samt så kan du få en liten inblick i rasen. Nu är min italienare en av de lugnare typerna och som är lite reserverad av sig, detta är helt individuellt och det finns de italienare som är precis motsatsen till min!
(bloggen hittar du på min hemsida, klicka på min signatur)

I det du skriver så skulle en italienare kunna passa bra, nu är ju varje italienare en väldigt stor personlighet och individ, men något de allra flesta har gemensamt är deras glada sätt. Italienare är som en liten pajas som man kan få många goda skratt med =)
Italienare är små och sköra, men man ska inte se detta som att dom är ömtåliga och ska bo i handväskor… Deras smala ben och lilla kropp är ju såklart ömtåligare än om man skulle jämföra en stor Newfoundland med all sin päls och grova kropp - men italienare klarar mycket mer än man tror.

Dom behöver kläder och skyddas mot väder och vind, vissa är frusnare än andra och hur mycket de behöver på sig skiftar mycket. Det kommer du märka om du behöver klä på mer eller inte.

Italienare har ett annat kännetecken - de är mammagrisar!
Dom fungerar alldeles utmärkt i familjer, men det kommer alltid finnas någon som kommer bli ''hundens människa''. Denna person kommer ha italienaren i hälarna vart den än går och kommer troligen lyssna allra mest på denna, ex kan de få för sig att denna person är den enda som inkallning går att lyssna på.
Och om man är en familj och skaffar italienare så anser jag personligen att man får förbereda sig på att man inte blir denna personen. Man må stå som ägare till hunden, men hunden kommer välja sin ägare i familjen och det betyder tyvärr inte att det blir som man kanske önskar.

Detta är min erfarenhet av italienaren, och detta är en ras med energi som man kan ha mycket skoj med - och ha med sig väldigt lätt pga storleken!
Lycka till med sökandet och läs på massor, italienare är individer och kan vara mer krävande än man tror 😉

[kerstinthemilklover]
2014-09-17 19:53
#4

Är italenska vinthundar vanliga på gotland?

Om de är de så är det väldigt positivt just för att då kan vetrinärerna din hund och om ni får dresyrproblem så kan folk på kennelklubbar hjälpa till.

Är rasen däremot ovvanlig så är det svårare att få vård och hjälp.

Whippetgerbilen
2014-09-17 19:53
#5

#2 Det beror ju på vart du köper dom, men dom behöver absolut kläder på kyliga dagar! Så varma kläder. Min Whippet har en vinterjacka på vintern som kostade kanske 500 kr. Och regnkläder är uppskattat!

Och pälsen behöver ingen direkt pälsvård, dom är väldigt tunnhåriga, man behöver bara bada hunden vid behov 🙂

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
2014-09-17 19:56
#6

#4 Hur menar du med dressyrproblem?

Dogs is my world ♥

Annons:
Tessan01
2014-09-17 20:01
#7

Tack så mycket för alla svar! Tror ni att man kan påverka vem hunden väljer som sin person? #3 Komme absolut kika in bloggen! :)

Saffran0Spice
2014-09-17 20:05
#8

#7 Nja, du kan ju vara roligast och ha mest godis - men om hunden inte söker det utan söker mer trygghet och lugn så blir det ju du inte vad hunden söker.
Och man märker inte detta förrens de är lite äldre och visare =)

såg också att #4 påpekade dressyrproblem, detta är något som är individuellt, men jag fick en tumregel av uppfödaren när jag läste på om rasen som jag tycker passar in väldigt bra på 99% av italienarna jag träffar

- av 5 sekunder är det 4 för mycket
Så snabba och korta träningspass är något som jag rekommenderar varmt med italienare, och oemotståndligt godis ^^

Tessan01
2014-09-17 20:26
#9

#8 Okej! :) Kanske det kan hjälpa att bli hundens person om man är den som gör mest saker med hunden. Promenader, lek, godis, mys, träning osv. vet faktist inte om Italiensk Vinthund är så populärt här. Har inte träffat nån än, men det kommer :)

[kerstinthemilklover]
2014-09-18 18:34
#10

#6
Oj såg att jag nog förvirrat någon. Med dressyrproblem menar jag bara rent allmänt att ens hund kanske lägger till med ett oönskat beteende.
Om flera människor har kunskap om ens hundras så ökar chanserna att få stöd.

Alltså ingenting om frekvensen av beteendeproblem hos just Vinthund.

Upp till toppen
Annons: