Annons:
Etiketthundtillbehör
Läst 5130 ggr
Saffran0Spice
8/1/14, 5:16 PM

Sele på vinthund

Vilken sele använder ni till eran vinthund/era vinthundar - och varför just den modellen? 🙂

Och om ni rekommenderade någon, vilken skulle det vara?

Annons:
smurfan-13
8/1/14, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad är en vinthundssele?

Har 3 olika selar som vi använder. 2 är uppsydda till andra hundar (selen på bilden o en av H-typ), men sitter bra på Knott nu. 3e selen är en dragsele, även den sitter super.

Saffran0Spice
8/1/14, 6:11 PM
#2

Vinthunds sele är olika selar speciellt anpassade för vinthundar - bla finns två som är lika Y-selen, men har en annorlunda utformning som passar vinthundens stora bröstkorg och smala midja =)

På denna sida så kan du se olika exempel ^^

http://eves.hundpoolen.nu/Ovrigt

Whippetgerbilen
8/1/14, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En Y sele har vi🙂För den sitter bra 👍

Dogs is my world ♥

smurfan-13
8/1/14, 8:59 PM
#4

#2 isf är två av de selar vi använder idag "vinthundsselar". Tycker dock det är lite missvisande att klassa ihop de så. :)

Wenniz
8/3/14, 11:35 AM
#5

Har en måttbeställd vinthundsele till min dam och sedan har vi en gammal lädersele hemma (vi snackar över 40 år gammal sele 😉) som funkar utmärkt och sitter bra, det enda jag har fått gjort är att sätta nosludd på "bröstan" (vad heter det på hundspråk?) 🙂

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Fjordell
8/3/14, 1:02 PM
#6

Jag använder oftast en vanlig Y-sele åt min tös. Men planerar att skaffa en vinthundssele… nångång :)

Annons:
FannyGoldfish
9/2/14, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När det gäller selar har jag bara testat Hurtta Y sele på Dino, den passar jätte bra och Dino verkar gilla den 🙂 Vill gärna köpa en vinthundssele, men det får bli till framtiden!

Saffran0Spice
9/2/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag beställde en från Eve's till Rossi, sitter super ^^

koompiis
9/5/14, 12:09 AM
#9

Har aldrig behövt använda sele på våra greyhounds. dock skaffa vi nu en valp nyss och hon är värre än alla x antal hundar man haft genom tiderna så hon har då minsan fått en sele så hon inte ska göra illa långa halsen :)
Skaffade en y sele från arkens zoo, En hurtta neon orange har jag för mig att den hette. :)

Maria29
9/14/14, 3:30 PM
#10

Jag har selar från Jecka men jag använder dem inte alltid, utan oftast blir det m-gales.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Wenniz
9/14/14, 6:11 PM
#11

Jag har funderingar på att köpa en Julius K9 sele till Whippet då man kan ha på skyltar på selet vilket är ganska smart. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Saffran0Spice
9/14/14, 6:14 PM
#12

#11 ville ha den selen på min, men deras band hade gett min italienare skavsår direkt =/

Siastassar
9/14/14, 10:11 PM
#13

#10 vad är m-gales? Aldrig hört förr.

Annons:
Maria29
9/15/14, 8:09 AM
#14

#13 m-gales/martingales är enligt mig skonsamma, den på bilden använder jag på min jrt men de är från början tänkta till vinthundar och jag beställer från ebay/etsy mm

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Siastassar
9/15/14, 10:40 AM
#15

#14 tack för förklaringen. Att den är skonsam är det viktigaste ju. Hur den ser ut är sekundert. Samt att den ej är svår att ta på & av. Mammas cocker fick otroliga sår av sin sele pga Love drar så mycket oxå samt att pälsen under armhålor & bröst tovade ihop sig rejält. 👎jag har 2 borzoier & 1 whippet men har aldrig använt selar på dom fast jag ofta har tänkt att jag bör göra det…. Så jag får väl ta mig i kragen & köpa det. Men när utbudet är så stort blir jag bara förvirrad över vilken som är bäst & då blir det istället ingen sele alls. Suck. Ska kolla upp m-gales då iaf. Tack för tipset!

Maria29
9/15/14, 11:23 AM
#16

Mina tikar med martingales

#15 Jag  började med martingales pga mina vinthundar men eftersom jag tycker att de är så bra så har jag även börjat använda de till andra raser (3 greyhounds och 1 jrt). Jag  vill att de ska vara bekväma, lätta att ta av och inte skava pälsen. Jag är som sagt hel nöjd med mina m-gales hoppas att du hittar någonting som är bekvämt och om du köper liknande kolla att de har "lining" (foder) så blir det skönare för hunden.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Siastassar
9/16/14, 12:56 AM
#17

#16 Tack så mycket för dina tips👍

Upp till toppen
Annons: