Annons:
Etikettraser
Läst 3790 ggr
[Tilleli]1
7/14/14, 8:03 PM

Favoritras inom vinthund?

Den här tråden finns säkert redan, men jag gillar att se saker diskuteras aktivt och vill gärna vara med i diskussionerna :) 

Det är så att jag nu har en mops, nästan 5 månader, som jag såklart älskar med hela mitt hjärta, men jag märker att det inte är min typ av ras. Tycker att hon är lite för kär i varje människa vi möter och jag föredrar hundar som tyr sig till familjen och inte vill kasta sig i famnen på alla som kollar på henne. 

Så jag började fundera lite på nästa hund som kommer komma om kanske 3-4 år (tidigare om jag har tur med att hitta jobb och om föräldrarna låter mig ta hem en till hund :P), och jag var väldigt inne på vinthund (specifikt Whippet), men eftersom det verkade som att jag inte skulle kunna skaffa hund på några år glömde jag de planerna och när jag väl skaffade min lilla valp i våras så hade jag inte ens någon vinthundsras i åtanke. 

Men nu har jag börjat kolla runt lite mer och jag känner att jag aldrig skulle kunna bestämma mig! Jag är helt kär i alla raserna, de är så otroligt snygga och jag gillar att de inte är så extremt folkkära. Det enda som är lite trist är väl att de inte är de lättaste att träna med (vad jag hört iallafall), eftersom jag är intresserad av tex apport, viltspår (men det kan nog alla hundar hålla på med), rapport och andra grenar inom bruks. 

Så, vilka är era favoritraser inom vinthundskategorin? Lägg gärna till en anledning om ni kommer på något kul :) Jag säger spontant att mina favoriter är Saluki (speciellt långhåriga) och Chart Polski!

Annons:
Galenihundar
7/14/14, 8:05 PM
#1

Mina favoriter är Afghan och Saluki :-)

VT4ever
7/14/14, 9:07 PM
#2

Whippet och Greyhound :)

Saffran0Spice
7/15/14, 11:29 AM
#3

Italienare, irländsk varghund och Borzoi ^^

starcastle
7/15/14, 1:20 PM
#4

Silken Windhounds.

Vildavestern
7/17/14, 1:28 PM
#5

Jag tycker ju att alla vinthundar är vackra och underbara men jag får väl säga de raserna jag äger/ägt: Greyhound, whippet och skotsk hjorthund.

Greyhounden för det är det första i hundväg jag ägt och tack vare min allra först greyhound har jag upptäckt alla de andra underbara vinthundsraserna.

Whippeten för deras clowniga och glada, och lite mer tjänstvilliga attityd.

Hjorthunden för det är en stor, lugn, vänlig och bedårande vacker varelse - lite av ett sagoväsen.

Unfortunately, common sense isn't that common.

chaoscrime
7/17/14, 5:10 PM
#6

Borzoi! Så himla, himla vackra.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Vovisch nr2
7/17/14, 10:35 PM
#7

Whippet & Borzoi!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Zakarias
7/19/14, 8:09 PM
#8

Jag gillar Afghanhund, men finns inte många idag som jag tycker är riktigt snygga tyvärr… Men sen gillar jag Saluki och Whippet också 🙂

/Zakarias

Fjordell
7/24/14, 2:57 PM
#9

Italiensk vinthund och whippet :)

ShitGoose
7/29/14, 2:29 AM
#10

Borzoi, greyhound, italienare, whippet, galgo..
Men speciellt afghaner. Blir det en stor hund någon gång så kommer jag absolut att skaffa en afghan. Sen gillar jag även irländsk varghund väldigt mycket, skulle också kunna tänka mig ha en sån.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Whippetgerbilen
7/29/14, 10:41 PM
#11

Saluki och Whippet😃

Dogs is my world ♥

Wenniz
7/30/14, 11:41 PM
#12

Whippet & Galgo Espanol :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
molam
12/16/14, 2:22 AM
#13

Saluki ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Wellcraft
12/18/14, 11:44 PM
#14

Borzoi, saluki samt irländsk varghund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Idakarrlsson
12/23/14, 9:24 PM
#15

Svårt att bara välja en ras haha! :') Skulle nog säga Whippet, Italiensk vinthund, Greyhound och man får ju inte glömma Borzoien! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Levijo
12/25/14, 11:28 AM
#16

Åh, det är jättemånga! 

Borzoi, Afghanhund, Saluki, Azawakh och Sloughi

FannyGoldfish
12/31/14, 10:31 PM
#17

Favorit rasen är ju och kommer alltid vara Borzoi, vilket jag också har lyckan att äga 🙂 Men en till ras som jag är absolut förälskad i och önskar att äga i framtiden är Azawakh 😍

Levijo
12/31/14, 11:23 PM
#18

#17 Azawakhen är så jääkla härlig. Hade turen att få klappa på en på stockholms hundmässa! Lite mer social än vad de ska vara dock. Fick även höra att en uppfödare inte vågade lämna sina Azawakhs med sina italienska vinthundar, så då blev jag lite avskräckt från rasen! 🤔

Miner00
1/6/15, 7:30 PM
#19

whippet

AnnaCDSG
1/10/15, 9:45 PM
#20

Gillar alla! Men om jag måste säga några så är det saluki, whippet, skotsk hjorthund, borzoi och (kapp-)greyhound.
Absoluta favoriten är saluki. Det bor en man med två salukis här i området och jag bara njuter av att se dem varje gång… För mig är de som sagoväsen, som någon ovan skrev om skotsk hjorthund.

Annons:
[Alicez]
1/10/15, 9:46 PM
#21

Sloughi och Greyhound!

NeverToLate
1/10/15, 10:19 PM
#22

Borzoi, Saluki och whippet tror jag nog jag måste säga, men greyhounds och italienare är också väldigt fina och trevliga~

denaesboz
1/18/15, 9:33 PM
#23

Afghan är en hundras som jag verkligen  älskar. Älskar både utseende och personlighet. :D Har dock aldrig haft en men har träffat flera underbara Afghaner. Längtar till den dagen kommer då jag kan skaffa en 😍

Upp till toppen
Annons: