Annons:
Etiketthälsa-utfodring
Läst 3497 ggr
EnMalins
2014-07-11 19:46

Whippet känslig mage?

Hejsan! En bekant till mig har en whippet. Kommer inte ihåg åldern men tror han var någonstans runt 4-5 år. När vi var ute med hunden reagerade jag på att hundens avföring först var fast och under promenadens gång så blev den bara lösare. När jag frågade varför så svarade denna att deras omsättning såg ut så? Stämmer det verkligen att en frisk whippet bajsar först fast och sedan bara lösare? Till en nästan rinning konstisens? Under samma promenad? lät konstigt i mina ögon :)

Annons:
Fjordell
2014-07-11 21:09
#1

Aldrig hört talas om att det hör rasen till, men då är jag inte heller speciellt insatt i whippet, har själv en italiensk vinthund, och hon har då en mage av stål! Som värst har hon blivit lite lös om hon fått mycket kött dagen innan.

EnMalins
2014-07-11 21:35
#2

Tyckte också att det skulle vara konstigt om det hör till rasen. Man vet ju själv hur jobbigt det är när man själv blir dålig :(

aneri
2014-07-12 08:47
#3

Det låter inte bra. Jag undrar varifrån den uppfattningen kommer. Mina två tidigaste whippetar hade stålmage och frisk aptit. ❤️

Jag har nu en 18- månaders whippethane som har bra mage, men han har tyvärr fått ett magvirus två gånger med stora magproblem och jobbiga veterinärbesök.  Hoppas att han får vara frisk nu.

Jag har även en 2-årig whippethane  som jag  köpte för 3 månader sedan. Han hade de problem du beskriver. Under en promenad kunde han bajsa 5 gånger, först fast sedan allt lösare. När jag hörde med tidigare ägaren så svarade hon att det var naturligt för honom, veterinären hade sagt att han har så hög ämnesomsättning.

Moen jag tycker att han har blivit bättre nu, avföringen är inte längre lös utan fast,   och han bajsar kanske två gånger, ibland tre under en promenad. Kanske det har med fodret att göra. Mina hundar får Kingsmore Pure Kyckling  men jag ska börja med Orijon när min foderprenumeration har gått ut.

Vildavestern
2014-07-12 09:23
#4

Liksom de andra här hade våra whippets stålmagar men jag känner igen det du nämner.

Sylvester gjorde nämligen likadant som whippeten du berättar om. Han började att bajsa normalt de första gångerna men ju längre man gick desto lösare blev bajset - han tog helt enkelt tillfället i akt och kunde bajsa 5-6 gånger under en längre promenad, inte för att han behövde utan för att han skulle. Och det säger väl sig självt att om man bajsar 6 gånger på en timme så är det inte precis fast konsistent på det som kommer de sista gångerna. Spelade ingen roll vad han åt - han var fullt frisk men hade bara gett sig den på att utnyttja promenaden till max.

Så i mina öron låter det inte så konstigt faktiskt.

Unfortunately, common sense isn't that common.

EnMalins
2014-07-15 20:38
#5

Nu när du lägger upp det så Vildavestern så låter det inte konstigt. Har aldrig ägt eller känt någon som äger/ägt en Whippet men vart intresserad av den rasen. Aldrig hört att dom ska ha en "krånglande" mage eller så. Det var därför jag blev förvånad och ville höra mig för :-)

Vildavestern
2014-07-17 13:19
#6

Jag förstår att du undrade, det är ju inte alla hundar som klämmer ur sig så mycket det bara går (och gärna lite till) 😃. Sylle är den enda av våra hundar som varit sån - han var helt enkelt en storbajsare av rang!

Unfortunately, common sense isn't that common.

Annons:
Littlem
2014-07-22 01:08
#7

Min kille kn bli dålig i magen om ha får i sig mkt "människomat" eller typ kattmat.

Däremot har jag läst/hört om flera vars vinthundar blir lösa i magen när de sprungit mycket. Har dock ingen aning om varför och det blir inte så med min grabb.

smurfan-13
2014-07-23 12:26
#8

Oavsett ras så finns det nog individer m den typen av bajsvanor. Av famljens totalt 10 hundar så har 2 st haft det bajsmönstret. Att magen kommer igång av motion är ju inget konstigt alls faktiskt.

Upp till toppen
Annons: