Annons:
Etikettövrigt
Läst 12748 ggr
[chouwa]
2010-10-26 02:55

Medlemspresentationer

Välkommen hit!

Här skriver vi och presenterar oss själva och våra hundar.

Vad och hur mycket man vill berätta är naturligtvis valfritt. Men intressanta saker att veta kan vara t.ex. vad du heter, hur gammal du är, vart du bor, vilka din flock består av (ink namn, ålder, art, ras)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
tiras
2010-11-05 23:15
#2

Jag kallas "Tira" och är en tjej på 36 år som lever med 4 barn, 2 greyhounds och ett gäng reptiler.
Jag är uppvuxen med hundar ( mest brukshundar och omplaceringshundar)
Jag har i stort sätt i hela mitt vuxna liv tagit hand om och rehab "problemhundar" alltid ur bruksraser.
Vinthundar har alltid varit en stor dröm och 07 skaffade jag min första greyhound ( fd: kappare) och sen blev det en till ;)

Greyhounds är rasen jag brinner för och jag hoppas att fler människor får upp ögonen för denna underbara ras!

* tiras

starcastle
2010-11-08 18:13
#3

Hej, heter Sussi, bor i Finspång ute på landet och har 6 st hemmavarande Silken Windhounds.

DoDiVi
2010-11-08 18:36
#4

Hej Susanne heter jag, som har 1 Borzoi och 2 Silken Windhounds, men det lär bli flera.

Jag jobbar som dagmamma, så jag har förmånen att vara hemma med mina hundar och dagbarnen älskar hundarna.

almitra
2010-11-08 20:26
#5

Hej! jag heter Jennie och bor i Vaxholm med whippen Poppy som är 4 år och dalmatinern Nessie som snart blir 7. Sjukpensionär med fibromyalgi, så hundarna är mina lyckopiller!

Magpie
2010-11-08 20:38
#6

Hej Ramona heter jag, bor i Småland tillsammans med min man och våra hundar. Vi har en italiensk vinthund och en podenco.

Jag är utbildad djurvårdare och snart färdigbakad biolog.

På fritiden pysslar jag med westernridning.

Annons:
VikkanSpike
2010-11-08 23:15
#7

Terhi heter jag och har två hundar, bor i sthlm med alla mina djur. Folk brukar säga att jag bor i ett zoo.

Mina hundar e Spike en spansk gatukorsning och Vikkan en lurcher från Irland.

Vikkan är min kollega när jag jobbar nätter på ett äldreboende.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Glamgirl
2010-11-09 02:00
#10

Hej jag heter Lina.
Jag lever tillsammans med ett helt zoo av djur på en gård som jag och min fästman delar med min mamma. Här finns hästar, olika arter av fåglar, hamstrar, kaniner, hundar, katter och annat. Hundarna som lever med mig och min sambo är en Border collie, en Schäfer och en Greyhound. Även på jobbtimmarna håller jag till i ett zoo - eller nästan iaf, då jag arbetar i en zoobutik. Jag har läst Hundens beteendebiologi steg 1 och 2 på Linköpings universitet. Det skall bli jätte kul att hålla till i detta forum och lära känna fler vinthundsägare!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Mimmsis
2010-11-09 14:25
#11

Mimmi heter jag.
Jag lever tillsammans med sambo och våra två barn, en flicka och en pojk och även vi i ett mindre zoo.
Jag har tidigare jobbat i många år som geografilärare men jobbar nu frilansande med marknadsföring.
Vi har flera hundar, en av dem är vinthund - Tool, är en whippetomplacering :-) vi har tidigare även haft Borzoi.

[Neko]
2010-11-09 19:15
#12

Hej jag heter Sanna.

Jag bor i sthlm med min afghan Jamaal och podenco ibicenco Carlos. Jag ställer ut afghanen mycket, podencon är pensionerad från det tills vidare. Det blir också en hel del lure coursing och kapplöpning, något jag uppmanar fler att prova :) Det går jättebra att kontakta mig om det är någon som har frågor om det.

Sen finns det också tre katter, av raserna cornish rex, asian black och bondkatt. Och två eldbukssalamndrar och ett gäng dammråttor Skrattande

#6 Vad är det för podenco du har?

Naiz
2010-11-09 22:25
#13

Jag heter Madde och bor i Västerås. Har haft 2 greyhound tidigare, men av olika anledningar har jag inte kvar dom.

Just nu har jag en greyhoundkille på 4 år :) Han heter Shalfleet Just A Squire "Olle". Har bara haft honom ett par månader. Han är "färdig" hos sin ägare så jag har honom som min nu (även fast hon står som ägare). Han är en import från england. Mysig med med eget humör ^^

Tiken jag hade ställde jag ut några gånger. Blev BIM-valp på hennes andra utsällning (min första) :) Efetr det har hon inte fått mer än HP, men med bra kritiker :) Ska nog ställa henne lite nästa år (då hennes ägare inte vet hur man gör och inte har tiden att åka på utställningar)

Annons:
Recca
2010-11-09 23:09
#14

Mitt namn är Rebecca Fransson.
Utbildad djurvårdare med inriktning på hund och går just nu SKKs hunduppfödarutbildning.

Jag bor just nu enbart med katten Ronja då min tik Nova nyligen lämnade jordelivet. Det planeras nu för fullt inför en ny fyrfoting som kommer anlända under 2011.
Är uppvuxen med hundar och har under min uppväxt haft alla möjliga olika raser omkring mig.
Jag planerar att under 2011 starta min utbildning till hundfrisör.

Har ett stort intresse för anatomi och genetik.

Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus

jecka
2010-11-10 17:41
#15

Jag (jessica aka jecka) är 32 år, och bor på landet utanför Gnesta (södermanlands län) på en gård tillsammans med mina två galgopojkar Fonzie (Grey Mountain Alfonso) och Amancio (Grey Mountain Amancio).

Galgos är min stora passion, och jag hoppas på att intresset för denna ras kommer att öka Glad

Efter galgoprinsarna kommer mitt syande, jag älskar att fixa nya grejer till mina pojkar! Jag syr halsband, täcken och selar speciellt till vintisar.

Vi har börjat ställa ut förra året, då min Fonzie blev BIR på Hund2009 hihi. Sen dess har vi hunnit med ett till cert åxå, och jag tycker det är barnsligt roligt att samla rosetter Tungan ute

[pummis]
2010-11-11 19:48
#16

Hej!

Jag heter Alva och är 22 år, bor i Norrköping med mina två whippets Danny och Bosse.

Jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb som butikssäljare på en hemelektronikaffär, för att plugga till undersköterska där jag nu är i slutet på min andra termin.

Har astma och allergi mot de flesta djur, men whippet är den första och enda ras jag tål helt och hållet (vad jag vet nu iaf) ;)

Provade på whippetrace för första gången i höstas, vilket båda hundarna älskade, så det blir definitivt att börja köra i vår sen!

Changrila
2010-11-12 00:53
#17

Jag heter Ninni, bor i Sthlm och har två salukidamer vid namn Zala och Wahidah. Zala är en dam född år 2000 och hon är mor till Wahidah som är född 2008.

Med mina fyrbeningar tränar jag tävlingslydnad och tricks, provar lite agility då och då, har provat på personspår och är även aktiv i SHS (kapplöpningsklubb). Utöver det så har båda mina damer LC-licenser, men vi har svårt att komma iväg på tävlingar eftersom jag varken har bil eller körkort..

Utöver hundintresset så gillar jag att fotografera, fixa med hemsidor, hålla på med musik och umgås med mina vänner. Allt det går ju att knyta ihop med hundintresset, meen jag försöker att i alla fall ha lite saker vid sidan om hunderiet också ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

sighni
2010-11-13 13:43
#18

#5 Jag har också haft en whippet som hette Poppy!

Nu har jag två whippetdamer snart 11 och 13 år. Förra året dog min älskade saluki men hon finns kvar hos mig ändå. Hon blev 13 år, var jättepigg men fick en tumör i urinvägarna. Hon är mycket saknad. Jag har ett långt vinthundsliv bakom mig och varit mycket aktiv. Jag har sysslat med rundbanekapp, whippet race, lure coursing, lydnad, spår, rapport,agility och provat viltsspår. Jag har varit aktiv som instruktör i SBK och Sveriges hundungdom och som veterinärbiträde i blå stjärnan.Jättekul alltihop men tyvärr har jag drabbats av sjukdom så numera ligger jag väldigt lågt. Hoppas dock kunna komma igång med lc och lydnad framöver med en ny hund. Min första hund som jag fick när jag var 9 år var en blandras mellan tax och pudel.Sedan blev det afghan och saluki och whippet. Jag är nu 50 år. Min andra afghan fick ett lydnadsprovsdiplom i lkl 1. Det är jag glad över. Vi tävlade lite i 2:an men hon blev sjuk så jag slutade med det. Flera av mina hundar har varit omplaceringshundar. Några har haft det riktigt besvärligt tidigare. Jag avslutar här så det inte blir för mycket.

sighni
2010-11-13 13:48
#19

Jo jag glömde ju mina katter! Hur kunde jag det? Jag har tre katter också, två orientaler och en omplaceringskatt.

Den ena orientalen bara älskar den ena whippetten och det är ömsesidigt. Salukin som dog förra sommaren hade en riktig kompis i en tidigare siames som också gått bort.

Djur lever ju tyvärr inte så länge.

[Taffy]
2010-11-13 18:37
#20

Jag heter Bea och är 13 år gammal. :) Jag lever och frodas i det norrländska samhället Vilhelmina. Där lever jag med min familj som består av mina gifta föräldrar, två småsyskon, en katt vid namn Vitnos, och den bästa av dom alla, min underbara gyllene släthåriga Saluki Al Wathba Unayzah Nadira aka Taffy. Vi väntar även på ännu en Saluki till sommaren. Vilket jag verkligen ser fram emot! Förhoppningsvis gör min 6-åriga dam det också.

Fritiden ägnar jag mest åt Taffy. :) Vi går några timmar i skogen, tränar massor av tricks, går långpromenader, testar olika hundsporter som agility, spår, personsök, lydnad, osv. Alltid har vi olika mål framför oss och vi båda njuter fullständigt av livet som det ser ut nu. Vi brukar även fara på utställningar när det är säsong. Lc är något som har varit svårt att testa i och med att vi bor så långt uppe i norr. Vilket är väldigt synd så klart.

Förutom att hålla på med min fina hund brukar jag vara med kompisar, blogga, fotografera, mixtra i photoshop, plugga, osv.

Min framtid ser ljus ut. Som redan sagt blir det till att skaffa ännu en hund till sommaren. Det kommer bli hur roligt som helst att riktigt satsa och få börja om från början. Jag var ju trots allt bara 6 år gammal då Taffy köptes. Är otroligt glad att min pappa valde att köpa en vinthund, jag vet helt klart att just den gruppen alltid kommer stå mig nära om hjärtat.

Det var allt från mig, gud vad roligt att vinthundar i fokus skapades till slut! :)

Annons:
lottaberlin
2010-11-13 23:37
#21

Lotta Berlin. Vinthundsägare sedan -95, blev helsåld då jag följde med på kappbanan i Älvsbyn en midsommartävling.

Har haft greyhounds, whippet och italienare. Har dessvärre haft en hel del otur (olyckor) med mina greyisar och har bara två gamla whippar nu (mor och dotter), men till sommaren kommer det förhoppningsvis en liten greyhoundstös in i familjen igen och så startar förhoppningsvis även kappkarriären om igen.

Har även tre siameser Evita, Evitas mormor Zorinne och Evitas son Moony.

Nå'n som är sugen på att se greyisvalpar så kan jag leda in er i frestelsen med denna länk: http://www.qeteshkennel.com/

Det är där min kommande tik ska födas till sommaren, men de har superfina valpar just nu också efter superföräldrar!

kruger
2011-01-18 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej!

Är ny här på denna sida.

Heter Heidi ,är 41 år och bor på hästgård i skåne med min man och två hemmavarande barn,den tredje är utflögen och har egen fam.

Har två hundar: En Whippettik "Mindy" som är 6 år ,en chinese crested powder pufftik "Enhörningens cosy queen" som är 5 år.

+ en hel flock med shettisar och stall katter också.

whorra
2011-04-02 11:22
#23

Hejsan!

Hitta just hit. Är 34år, har 4 barn o en sambo. Har haft Greyhound sedan -98 och är registrerad uppfödare hos skk dock är vi ej aktiva på den fronten längre.

Tävla o träna kapplöpning mycket aktivt under flera år.

Idag har vi en greyhound hane född -98,  och ytterligare en greyhound hane på ingång, :) samt en blandras tik rottis/labbe.

För er som är mer nyfikan på våra hundar finns en hemsida

www.marwins.se

[LinneaDahlberg]
2011-04-02 23:59
#24

Lia kallas jag, är 27 år gammal och under studietiden bosatt i Uppsala med mina bolognesetikar.
Mina första hundar var hjorthundar, och det är den hund jag ännu drömmer om. Så snart min utbildning är klar, jag har en stadig inkomst och bor bättre ska jag skaffa mig en eller ett par hjorthundar igen. Inom ett år, är tanken!

Familjen har även haft bordercollie i flera år som vi vallar fåren på gården med.

alena
2011-04-18 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Blev så glad när jag hittade den här iFokus sidan om vinthundar! Har länge tyckt den borde finnas.

Alena kallas jag och bor i en liten by i hälsingland med man, 2 tonårs döttrar, 3 vinthundar och 1 katt. Hundarna jag har är 1 korsning mellan Afghan/Saluki som heter Azlan och 2 Greyhounds som är fd. kapplöpnings vovvar. "Tali-ho racing the Ripper" som kallas för Rippe och "Tali-ho racing Mr Shaggy" som kallas för Shaggy.

Har alltid sen barnsben önskat mig en Saluki och när vår tidigare hund som var en korsning av "Schäfer - Labrador/Greyhound" var tvungen tas bort pga. ålder, så sörjde vi och var hund lösa i nästan 2år, men livet blev så meningslöst då tyckte jag, så jag föreslog en ny hund, letade "vinthunds korsning" och hittade annonsen på Azlan… så den snygga, smarta, påhittige och luriga Afghanen fick jag på köpet eller rättare sagt det är ju den som framträder mest i Azze. Jag är verkligen tacksam att det är 50% Saluki i honom också, så jag nappade på annonsen.

Efter en par år började jag letade lite smått efter en hund kompis till Azlan. Min chef visste att jag gillade Greyhounds och hon tipsade om en Greyhound som skulle omplaceras och på så vis kom Rippe in i flocken vår och för ca. 1½år sedan fick jag ett mail från kenneln som undrade om vi inte kunde ta en till Greyhound och på det viset blev det 3 vinthundar i familjen.  Dom är 3 helt olika och helt underbara individer. Älskar dom! Känns som om alla 3 vovvarna kommit till mig av en mening, där slumpen fått varit med i spelet.

Bild på Azlan.

alena
2011-04-18 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Rippe och Shaggy.

[Scarly]
2011-06-03 14:12
#27

Jag heter Lina och jag bor mellan Trollhättan och Hjärtum. Jag har två whippethanar vid namnen Hero och Abbe. De är bästa vänner.

Annons:
Gaiezza
2011-06-30 22:45
#28

Jag heter Isa och jag bor i solna.

jag har En whippet som heter Akilles samt en dvärg pincher som heter Thunder.

Akilles är 1,½ år

Thunder är 2,½ år.

Bacon, svaret är bacon. 

millan30.228
2011-08-14 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hej, Jag heter Camilla och har haft Greyhounds i över 17 år. Jag älskar denna ras och har svårt att tänka mig någon annan. Jag har två underbara tikar.

SE UCH SE V-08 Sobers Jambalaya, 5 år och Dreaming Oceans Althea 1,5 år.

eeeliin
2011-08-18 20:23
#30

Elin heter jag, har två whippettikar och är väldigt fascinerad av just vinthundar! Gucci är ca 4 år, och Bella är snart 7 månader. Jag hjälper till på en whippetkennel, springeldens, och har gjort det i ca 4 år.

Jag håller mest på med Lure Coursing, och jag tycker det är en helt underbar sport för hundarna! Det är så likt deras naturliga jakt (som de är menade för) som det bara går, och dom älskar det! Det är också väldigt härligt att se dem springa på fältet och man blir så glad av det! Gucci är fullkomligt tokig i starten, hon har ett CERT och springer som en galning Tungan ute (kanske lite fortare än benen hinner med ibland…)

Utställningar åker jag också på, och visar då både mina två tjejer och andra hundar på kenneln. Det blir dock inte varje helg direkt, då jag inte ser någon större mening med att göra det SÅ ofta… Gucci tycker inte om inomhusutställningar, så det blir mest på sommaren.

Whippetracelicens har ingen av mina (den ena är ju för liten..), då jag inte varit på så många träningar. Jag har faktiskt påbörjat Guccis licenstagande i år, men det är förmodligen inget jag kommer hålla på speciellt mycket med. Någon gång då och då kan det vara kul, och en licens kan hon väl fixa :) Bella har testat att jaga trasan kortare sträckor på träningar, och det är ingen som helst tvekan om att hon vet vad det handlar om! Ser ut som hon aldrig gjort något annat än att jaga trasa…

Ursäkta det långa inlägget, och tack för mig Glad

Diana61
2011-10-07 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Diana heter jag, 49år och bor med min man i Järbo utanför Sandviken Vi har två Whippets, Milo 4 år i november och Mojo 2 år i somras. De är två hanar som kommer från en utställnings linje av många vinnare. SJälv ställer jag ej ut som utan de är sälskaps hundar vilket uppfödaren godtog.

Här är en bild av dom nyligen badade. Mojo den mörka och Milo denljusa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Uss
2011-11-08 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hej allihop!

Jag heter Sanna, bor på landet mitt emellan Göteborg och Trollhättan. Jag har tråkigt nog ingen vinthund just nu och kan inte ha det heller, men läsa om och titta på era underbara bilder kan jag!

Jag har haft tre whippetar, så det är de som ligger mig varmast om hjärtat, men jag tycker alla vinthundar är så vackra och coola <3

Nu är jag visserligen en gammal tant (fyller snart 50!) men jag fattar inte det här med bilderna… det verkar som att det bara går att ladda ner en bild i taget?? Eller så kommer det många bilder snart…

sighni
2011-11-08 17:00
#33

#32 Det var en jättesöt whippetvalp Skrattande 

"Gammal tant"??!???!?  Förvånad Jag är 51 år. Man blir inte äldre än man gör sig Flört.

Tråkigt att du inte kan ha en vinthund.

Uss
2011-11-10 10:13
#34

#33 Tack, det är min plutt, som jag hade senast. En underbar personlighet och vääldigt kär i sin matte, var jag inte hemma varken åt, drack eller sov han. Ville knappt gå ut heller, ifall jag skulle komma, låg bara och lyssnade och kikade genom fönstret. Han släppte mig inte ur synhåll - till övriga familjens förtret - och lyssnade på min minsta signal, men följde knappt med de andra ens i koppel ^^ 

Mja, jag gillar att vara tant, det finns inga krav och måsten för tanter, de får vara som de vill :D Sedan är jag nog en Busig Tant ^^ Men fråga en 15-åring när man blir tant, de svarar nog vid 30-35… Fast jag tänkte mer på oförmågan att fatta mig på alla finesser med datorn :D

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Stormblomma
2012-02-28 23:47
#37

Mitt namn är Sandra.
Jag bor i Göteborg och studerar etologi och biologi.
Jag är bland annat utbildad djurvårdare och hundinstruktör.
För närvarande har jag tyvärr ingen vinthund, dock ligger dessa mig oerhört varmt om hjärtat och vet att det i framtiden kommer finnas en vinthund i vårt hem igen.
För närvarande finns det fyra bepälsade varelser i vår flock. Hundarna Salsa och Jazz samt katterna Nera och Morris.
Salsa är en Pinscherblandning och Jazz är en Malinois. Båda katterna är hittekatter som vi tagit hand om.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

ida_bm
2012-03-10 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hej jag heter Ida. Jag är 25 år och bor i Malmö med mitt ljus i livet Freja (en blandrastik, 6 år gammal, som syns på bilden) och planerar att skaffa en Borzoitik detta året.

Urspungsplanen var att ta valpar på Freja men det blev att jag valde att skaffa mig en valp i stället och när jag letade efter en ras som bäst passade oss två och fann att i Freja verkade det bo en Borzoi redan, så varför inte skaffa en till då? :)

Nu kikar jag runt för att färska upp minnet om valpar och för att lära mig vad just en Borzoivalp behöver.

[Neko]
2012-03-10 13:43
#39

#38 Utmärkt rasval :) är inte det minsta partisk haha! min toka blir 2 i höst. har du sett ut någon parning som du vill ha din valp ifrån?

[tildemattson]
2012-07-02 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Mitt namn är Matilda och jag bor i Skåne med min underbara Whippet Milton och familiens Irländska Varghund Liam. Milton är 6 år och Liam är lite mer än 1 år. Vi har haft Varhundar innan och vår förra som hette Castor åkte vi land och rike runt för att ställa ut. Han blev tredje finaste varghunds hane i hela Sverige år 2007. Vi fick tyvärr ta bort honom endast 5 år gammal år 2009. Innan hade vi också en pyrreneer som hette Simson som vi sorgligt nog fick ta bort i höstas förra året, hon blev 9 år gammal.

raggorgeous
2012-07-03 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Helt ny på det här forumet och är jättenyfiken på raserna Italiensk Vinthund & Whippet.. läst på rasklubbarna och gillar det jag läst så långt.. men tänkte att jag kan fråga er  vad den stora skillnaden är raserna emellan? Det står inte så jättemycket om hur de är till personlighet..

Mer om mig och vad jag söker:

Det jag söker i min nästa hund är en ("modell mindre/lättare") levnadsglad, trevlig, vänligt sinnad mot andra hundar/människor/katter, stabil och rolig hund som vill vara sällskap till mig genom livets alla bravader och äventyr. Jag äälskar långa promenader i skogen, tränar gärna spår. Kommer skaffa häst igen så småningom och då vill jag att hunden ska kunna vara med på ridturerna där den kommer få sträcka ut sig över vidderna. Den behöver gärna inte vara översocial utan för gärna vara aningen ägarkär..

Men främst vill jag ha en go kompis :) Har tänkt mig en tik, men har nån märklig tendens att fastna för hanar som jag haft sedan 1994 *s* så vi får väl se :)

Vill ha en hund som kan ösa på utomhus men även vara lugn och mysa
hemma i soffan. En tydlig av/på knapp alltså. Nu har jag haft rottweiler
sedan 1998 (har fortfarande, en jättego rottisfarbror på 7,5 år) men jag vill ha en mindre hund nästa gång.

Hemma finns även våra 4 katter och tidvis kattungar :)

Kan ni inte berätta lite om dessa raser?… hur är de till sättet? Gentemot andra hundar? Är det jakt i dem?  Skälliga? Lättstressade? Vad tycker de om att göra?

Jag som person är väldigt lugn, glad, tydlig och ÄLSKAR DJUR!! Ni kan läsa en massa på Boris hemsida om hur jag tänker mig hunduppfostran mm www.raggorgeous.se där står det även mer om mig. Gentemot min hund är jag alltid tydlig, konsekvent, KÄRLEKSFULL och en riktig hönsmamma!! haha.. de är som mina barn! Är dimplomerad hästmassör och är också utbildad hundförare inom försvaret.

Blir jätteglad över att få höra lite av era erfarenheter, ni som kan raserna :)
Mvh Caroline

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Annons:
eeeliin
2012-07-10 10:49
#42

Tycker att det du beskriver att du vill ha är en whippet!

Whippet är vinthunden med minst vinthundsdrag. De typiska vinthundsdragen är bland annat att de är reserverade, har mycket egen vilja och stor personlighet! men stor personlighet har whippets också vill jag lova!

Jag kan tänka mig att en italienare kan vara svårare med hästar eftersom de är så små, men det har jag ingen erfarenhet av. Jag tycker att italienare är väldigt charmiga, men jag har fått uppfattningen att de är lite skälligare och/eller jobbigare. Jag kanske inte är helt opartisk då jag är en självklar whippetmänniska… Oskyldig Det är nog bättre att jag bara beskriver rasen whippet, så jag inte lurar dig Flört

En whippet har, precis som du beskriver, en väldigt tydlig av och på knapp! Inomhus är de soffpotatisar, men de hittar gärna på saker också, om man engagerar dom. utomhus kan dom bli som galna och få springfnatt! jätteroligt att se, och dom tycker det är otroligt kul! Vad gäller jaktinstinkt så finns den hos alla vinthundar, inte minst hos whippets… Har man dom mycket lösa när dom är små, och undviker tider runt soluppgång och solnedgång (då det är flest djur ute) brukar det gå bra. Man kan inte garantera att en whippet inte sticker efter ett rådjur eftersom det är deras instingt, men det är bara att fortsätta gå eller vända åt andra hållet så kommer hunden tillbaka. Har varit med om att whippets stuckit efter rådjur in i skogen och varit borta några minuter, men sen kommit tillbaka överlyckliga för att dom fått springa (och göra det dom faktiskt är menade till..).

För att vinthundar ska få använda sina instinkter kan man tävla Lure Coursing! Det är mycket trevligt och man träffar många trevliga vinthundsägare! Det är också det bästa whippar vet.. de flesta av dem iaf!

De är självklart väldigt olika som individer och över lag är de inte så skälliga, men de har tendenser till att vara rasistiska Tungan ute Det är vanligast att OM dom skäller på andra hundar så är svarta stora lurviga hundar värst. andra whippets brukar de bara vilja hälsa på eller leka med, och andra vinthundar brukar också gå bra. Att socialisera hunden med andra hundar av olika raser när den är valp är viktigt, och kommer att göra stor skillnad med hur den beter sig när den träffar på främmande hundar.

Whippets är lätta att lära men de har egen vilja, precis som vi… Har man lärt hunden att snurra t.ex. och den kan det hur bra som helst, kan den en gång stirra på dig som om du är en idiot. jag vet flera whippets som håller på med agility, och är bra på det, men en gång kan det hända att hunden vill göra nåt helt annat och hittar på sin egen bana. Det är rätt charmigt ändå.. ;)

De anpassar sig efter situationer väldigt bra! åka buss t.ex… min whippettik har i nya situationer inställningen "jaha, då ligger jag väl här då", eller "jaha, här ska jag vara nu". De kan däremot vara ganska livliga och påhittiga som valpar, men det går över och är mest roligt.. :) (påhittigheten går dock inte alltid över..)

Det är en underbar ras och du kommer inte ångra dig om du skaffar en whippet! ursäkta långt svar, men hoppas du fick lite svar!

NeverToLate
2016-01-28 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Tjillevippen allihop!

Mitt namn är Johanna. Jag är 25 år gammal och bor i norra skåne.
Jag har just nu bara 1 hund. Min borzoi som heter Aristo, och han är idag precis
14 månader gammal, men i framtiden så blir det nog en borzoi-kille till 😉
Jag och Aristo delar vårt hem med den sköna blå Maine Coon damen Nikki som är
7 år gammal nu till sommaren.
Jag köpte Aristo som sällskapshund först och främst, men hade tankar om att ställa ut honom. Har dock inte kommit så långt än.
Jag ska anmäla Aristo till sitt föra LC-lopp i noviceklass nu i dagarna, så han kommer springa på Borzoiringens event i Laholm i Mars. Känner mig lite pirrig över det. Har aldrig testat på LC innan, men Aristo's uppfödare är mycket mer erfaren och kommer vara där, så kommer ett bra stöd 🙂

Upp till toppen
Annons: